A gázturbinás repülőgép-hajtóművek fejlesztési irányai 5. rész

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.23713/HT.57.5.02

Kulcsszavak:

gázturbinás hajtómű, szén-dioxid-kibocsátás, alternatív tüzelőanyagok, égőterek

Absztrakt

A szerző tanulmányában bemutatja a propulziós rendszerek működését, a tolóerő keletkezésének összefüggéseit, ezen belül részletesen foglalkozik a gázturbinás propulziós rendszerek típusaival és szerkezeti kialakításukkal. Tárgyalja a hajtóművek hatásfokát meghatározó tényezőket, a hatásfok növelésével kapcsolatban az azokban rejlő lehetőségeket és korlátokat, valamint a hatásfok és a klímaváltozás jelentősége miatt is fontos szén-dioxid-kibocsátás összefüggéseit. Ismerteti a nemzetközi légiforgalmat érintő, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló intézkedéseket, és hogy azok milyen kihívásokat jelentenek a repülőgép-hajtóművek fejlesztése szempontjából. Vizsgálja az alternatív tüzelőanyagok alkalmazásának lehetőségét, valamint azok a hajtómű termikus hatásfokára, és fajlagos hasznos munkájára kifejtett hatását. Foglalkozik a gázturbinás hajtóművek égőtereinek kialakításával, kémiai, termodinamikai és gázdinamikai kérdéseivel, valamint
a keletkező égéstermék összetételével.

Hivatkozások

Larsson, L., Grönstedt, T., and Kyprianidis, K. G., (2011) Conceptual design and mission analysis for a geared turbofan and an open rotor configuration. In ASME 2011 Turbo Expo: Turbine Technical Conference and Exposition, American Society of

Mechanical Engineers, pp. 359–370, https://doi.org/10.1115/GT2011-46451

Capitao Patrao, Alexandre. (2018) On the Aerodynamic Design of the Boxprop Department of Mechanics and Maritime Sciences Division of Fluid Dynamics, Chalmers University of Technology Gothenburg, Sweden ISBN 978-91-7597-795-9 p. 3, https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22991.74408

Are major efficiency gains for the turbofan still in reach? (2018), https://www.wearefinn.com/topics/posts/are-major-efficiency-gains-for-the-turbofanstill-in-reach/ (Letöltve: 2022.12.6.);

Misirlis, D., Vlahostergios, Z., Flouros, M., Salpingidou, C., Donnerhack, S., Goulas, A., Yakinthos, K. Intercooled Recuperated Aero Engine: Development and optimization of innovative heat exchanger concepts 2 nd ECATS Conference, 7-9 November 2016, Athens, Greece, http://www.ecats-network.eu/uploads/2017/06/ECATS2016_2.10p-Misirlis.pdf (Letöltve: 2022.12.12.);

Seitz, Arne et al. (2018) Concept validation study for fuselage wake-filling propulsion integration Corpus ID: 132992953 31st. Congress of the Internetional Council of the Aeronautical Sciences Belo Horizonte, Brazil 2018, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2018/data/papers/ICAS2018_0342_paper.pdf (Letöltve: 2022.12.12.);

ConcEpt validatioN sTudy foR fusElage wake-filLIng propulsioN intEgration, https://ec.europa.eu/inea/en/horizon-2020/projects/h2020-transport/aviation/centreline (Letöltve: 2021.2. 22.);

Ploetner, K. O., Rothfeld, R., Urban, M., Hornung, M., Tay, G., Oguntona, O. (2017) Technological and Operational Scenarios on Aircraft Fleet-Level towards ATAG and IATA 2050 Emission Targets in 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and

Operations Conference 2017 Denver, Colorado, https://doi.org/10.2514/6.2017-3771

TEC-SHS (2008) Technology Readiness Levels Handbook for Space Applications, https://TEC-SHS/5551/MG/ap issue 1 revision 6 https://artes.esa.int/sites/default/files/TRL_Handbook.pdf (Letöltve: 2022.12.12.).

##submission.downloads##

Megjelent

2023-10-06

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hasonló cikkek

1 2 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.