A gázturbinás repülőgép-hajtóművek fejlesztési irányai 4. rész

A hajtóműfejlesztésekkel kapcsolatos kihívások

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.23713/HT.57.4.01

Kulcsszavak:

gázturbinás hajtómű, szén-dioxid-kibocsátás, alternatív tüzelőanyagok, égőterek

Absztrakt

A szerző tanulmányában bemutatja a propulziós rendszerek működését, a tolóerő keletkezésének összefüggéseit, ezen belül részletesen foglalkozik a gázturbinás propulziós rendszerek típusaival és szerkezeti kialakításukkal. Tárgyalja a hajtóművek hatásfokát meghatározó tényezőket, a hatásfok növelésével kapcsolatban az azokban rejlő lehetőségeket és korlátokat, valamint a hatásfok és a klímaváltozás jelentősége miatt is fontos szén-dioxid-kibocsátás összefüggéseit. Ismerteti a nemzetközi légiforgalmat érintő, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló intézkedéseket, és hogy azok milyen kihívásokat jelentenek a repülőgép-hajtóművek fejlesztése szempontjából. Vizsgálja az alternatív tüzelőanyagok alkalmazásának lehetőségét, valamint azok a hajtómű termikus hatásfokára, és fajlagos hasznos munkájára kifejtett hatását. Foglalkozik a gázturbinás hajtóművek égőtereinek kialakításával, kémiai, termodinamikai és gázdinamikai kérdéseivel, valamint
a keletkező égéstermék összetételével.

Hivatkozások

Varga Béla, Tóth József: A széndioxid, mint a legfőbb ellenség, avagy mi az ICAO által létrehozott CORSIA szerepe ebben a harcban Repüléstudományi Közlemények XXIX. 2017/3. pp. 243–252.;

Emissions Database for Global Atmospheric Research, https://edgar.jrc.ec.europa.eu/dataset_ghg50 (Letöltve: 2022.12.7.);

Why ICAO decided to develop a global MBM scheme for international aviation? https://www.icao.int/Meetings/HLM-MBM/Pages/FAQ1.aspx (Letöltve: 2020.11.13);

The contribution of global aviation to anthropogenic climate forcing for 2000 to 2018. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231020305689?via%3Dihub (Letöltve:2020.8.2.);

Forrás: https://www.icao.int/environmentalprotection/pages/climate-change.aspx (Letöltve: 2022.12.7.);

Forrás: https://www.firstclimate.com/ (Letöltve: 2017.12.23);

Fehér Krisztina: Alternatív tüzelőanyagok alkalmazása a repülésben Műszaki Katonai Közlöny XXVIII. 2018/2. pp. 43–56., https://mkk.uni-nke.hu/document/mkk-uni-nke-hu/PDF (Letöltve: 2022.12.6.);

Fehér Krisztina. (2018) Biomass as Raw Material of Aircraft Fuels Repüléstudományi Közlemények, XXX. 2018/3. pp. 123–138, http://www.repulestudomany.hu/folyoirat/2018_3/2018-3-09-0176-Feher_Krisztina.pdf (Letöltve: 2022.12.6.);

Epstein, Alan. (2015) VP, Technology and Environment Pratt & Whitney Academie de l’Air et de l’Espace Paris p. 26, https://academieairespace.com/wp-content/uploads/2018/05/prattw.pdf (Letöltve: 2022.12.6.);

Feijia, Yin. (2016) Modelling and Characteristics of a Novel Multi-fuel Hybrid Engine for Future Aircraft https://doi.org/10.4233/uuid:344b7d9c-f54c-4836-87ca-28582231a3d3

Dr. Dickson, Neil: Local Air Quality and ICAO Engine Emissions Standards, https://www.icao.int/Meetings/EnvironmentalWorkshops/Documents/2014-Kenya/4-1_LAQ-Technology_notes.pdf (Letöltve: 2021.2.20.);

Feijia, Yin, Arvind, Gangoli Rao: A review of gas turbine engine with inter-stage turbine burner Progress in Aerospace Sciences Volume 121.https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2020.100695 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/

S037604212030107X

Kaminski-Morrow, David: Airbus: Delivery of P&W ‚golden’ A320neo engine imminent FlightGlobal 2016.07.27. https://www.flightglobal.com/airbusdelivery-of-pandw-golden-a320neo-engineimminent/121346.article (Letöltve: 2022.12.6.).

##submission.downloads##

Megjelent

2023-08-18

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok