A befolyásolás módszereinek változása a média fejlődésének fényében
Kulcsszavak:
lélektani hadviselés, befolyásolás, stratégiai kommunikáció, hírszöveg, propagandatörténet, konvergenciaAbsztrakt
A tanulmány a kommunikációs csatornában bekövetkezett technológiai változásnak az elit csoportok és a tömegek közötti kommunikációra gyakorolt hatását elemzi. Felvázolja a befolyásolás technikáit és a manipuláció lehetőségeit a nyomtatott sajtótermékek tömeges előállításától a rádió és a televízió elterjedésén át az interaktív online hírportálokig és a közösségi médiáig. A problémát a kommunikációelméletek, a politikai diskurzuselemzés és a propagandatörténet szempontjából vizsgálja. Utal a kommunikáció tartalmának elemzésére és értékelésére kialakított módszerekre. A szerző következtetése, hogy az online hírszövegek a korábbinál nagyobb mértékű manipulációra adnak lehetőséget. Az új média, különösen a felhasználók által előállított tartalom, vagy a színlelten a felhasználók által előállított tartalom, megváltoztatta a stratégiai kommunikációt, valamint az információs és a médiaműveletek konvergenciájához vezetett.
Hivatkozások
• Aczél Petra: Médiaretorika. Magyar Mercurius, 2012.
• Andok Mónika: A hírek története. L’Harmattan, Budapest, 2013.
• Bakir, Vian: Sousveillance, Media, and Strategic Communication: Iraq, USA, UK. Continuum International Publishing, 2010.
• Boronkai Dóra: Az internet pszichológiája. 2011. http://igyk.pte.hu/files/tiny_mce/File/kari_projektek/informaciotudaservenyesules/tananyagok/1_alprojekt/TM/04_Internetpszichologia.pdf
• Clayman, Steven – Heritage, John: The News Interview. Journalists and Public Figures On the Air. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
• Csepeli György: Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 1997. Fairclough, Norman: Language and Power. Harlow, Pearson Education, 2001.
• George, Alex L.: Propaganda Analysis: A Study of Inferences Made from Nazi Propaganda in World War II. Evanston, Il., Row, Peterson, 1959.
• Gerbner, George: A média rejtett üzenete. Osiris Kiadó, Budapest, 2000.
• Griffin, Em: Bevezetés a kommunikációelméletbe. Harmat Kiadó, 2001.
• Krippendorff, Klaus: A tartalomelemzés alapjai. Balassi Kiadó, Budapest, 1995.
• Landert, Daniela: Personalisation in Mass Media Communication. John Benjamins Publishing Co., Amsterdam/Philadelphia, 2014.
• Marlin, Randal: Propaganda and the Ethics of Persuasion. Broadview Press, 2003.
• McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Osiris Kiadó, Budapest, 2003.
• Róka Jolán: Kommunikációtan. Századvég Kiadó – Budapesti Kommunikációs Főiskola, 2002.
• Síklaki István: A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest, 1994.
• Siposné dr. Kecskeméthy Klára: Az 1755. évi lisszaboni földrengés. Műszaki Katonai Közlöny, 2015. 2. szám. http://www.hhk.uni-nke.hu/downloads/kiadvanyok/mkk.uni-nke.hu/PDF_2015_2sz/ossz_2015_2sz.pdf
• Smith, B. L. – Lasswell, H. D. – Casey, R. D.: Propaganda, Communication and Public Opinion. A Comprehensive Reference Guide. Princeton University Press, Princeton, 1946.
• Van Dijk, Teun A.: News As Discourse. Lawrence Erlbaum Associates Inc., 1988.
SZABÁLYZATOK
• A Magyar Honvédség Törzsszolgálati Szabályzata. A Magyar Honvédség kiadványa. 2012.
• FM 3-13 Inform and Influence Activities. Glossary-2. 25 January 2013. Headquarters, Department of the Army. https://armypubs.us.army.mil/doctrine/index.html (Letöltés időpontja: 2015. 10. 10.)
• Joint Publication 1-02: Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms. 8 November 2010 (As Amended Through 15 January 2015).
http://www.dtic.mil/doctrine/new_pubs/jp1_02.pdf (Letöltés időpontja: 2015. 10. 10.)
• http://edition.cnn.com/2015/09/17/world/europe-migrant-crisis/index.html. (Letöltés időpontja: 2015. 10. 08.)