A katonai kognitív intelligencia fejlesztésének lehetőségei mesterséges intelligencia alkalmazásával

Szerzők

  • Négyesi Imre ezredes

DOI:

https://doi.org/10.35926/HSZ.2021.6.4

Kulcsszavak:

mesterséges intelligencia, társadalom, kognitív intelligencia, katonai kutatások

Absztrakt

A következő generáció mesterséges intelligenciájának már úgy kell kölcsönhatásba lépnie a felhasználókkal, hogy meggyőzzék őket abban, hogy képesek megérteni az emberi elméket, beleértve az érzelmeket is. Ehhez mesterséges érzelmi intelligenciára van szükség, amely képes a társadalmi érzelmi interakciókban megfelelő, hihető viselkedésre. A tanulmány az ilyen típusú mesterséges intelligenciák lehetséges katonai hasznosításáról szól.

Hivatkozások

Blankenbeckler, Paul N. – Graves, Thomas Rhett – Wampler, Richard L.: Designing interactive multimedia instruction to address soldiers’ learning needs. United States Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences, Research Report 1979, 12. 2014. https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA616380.pdf

Bostrom, Nick – Sandberg, Anders: Cognitive Enhancement: Methods, Ethics, Regulatory Challenges.

Science and Engineering Ethics, Vol. 15, 19. 06. 2009., 311–341. https://link.springer.com/article/10.1007/s11948-009-9142-5; DOI: 10.1007/s11948-009-9142-5

Brunyé, Tad T. – Brou, Randy – Doty, Tracy Jill – Gregory, Frederick D. – Hussey, Erika K. – Lieberman, Harris R. – Loverro, Kari L. – Mezzacappa, Elizabeth S. – Neumeier, William H. – Patton, Debra J. – Soares, Jason W. – Thomas, Thaddeus P. – Yu, Alfred B.: A Review of US Army Research Contributing to Cognitive Enhancement in Military Contexts. Journal of Cognitive Enhancement, Vol. 4, 12. 02. 2020., 453–468. https://link.springer.com/article/10.1007/s41465-020-00167-3; DOI: 10.1007/s41465-020-00167-3

Brunyé, Tad T. – Smith, Amy M. – Hendel, Dalit – Gardony, Aaron L. – Martis, Shaina B. – Taylor, Holly A.: Retrieval practice enhances near but not far transfer of spatial memory. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition, Vol. 46, 2020, 24–45. https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fxlm0000710; DOI: 10.1037/xlm0000710

Brunyé, Tad T. – Smith, Amy M. – Horner, Carlene B. – Thomas, Ayanna K.: Verbal long-term memory is enhanced by retrieval practice but impaired by prefrontal direct current stimulation. Brain and Cognition, Vol. 128, 2018, 80–88. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0278262618302628?via%3Dihub; DOI: 10.1016/j.bandc.2018.09.008

Campbell, Charlotte – Cantrell, Glenn – Generalao, Timothy – Sawyer, Alicia – Takitch, James: Interactive multimedia instruction for US Army training. In: Reeves, Thomas – Yamashita, Shirley (eds.): Proceedings of E-Learn 2006 – World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education. Honolulu, 2006, 1105–1110. https://www.learntechlib.org/p/23854/

Lackey, Stephanie J. – Salcedo, Julie – Matthews, Gerald – Maxwell, Douglas: A study in training effectiveness. Interservice/Industry Training, Simulation, and Education Conference (I/ITSEC), Orlando, 2014. https://www.researchgate.net/publication/292984866_Virtual_World_Room_Clearing_A_Study_in_Training_Effectiveness

McDaniel, Mark A. – Einstein, Gilles O.: Material appropriate difficulty: A framework for determining when difficulty is desirable for improving learning. In: Alice F. Healy (ed.): Decades of behavior. Experimental cognitive psychology and its applications. American Psychological Association, 2006, 73–85. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F10895-006; DOI: 10.1037/10895-006

Dr. Négyesi Imre: A mesterséges intelligencia és a hadsereg. Hadtudomány, 2019/3., 71–79. https://www.mhtt.eu/hadtudomany/2019/2019_3/2019eA%20mesterséges%20intelligencia%20és%20a%20hadseregek_Négyesi%20Imre.pdf; DOI: 10.17047/HADTUD.2019.29.3.71

Dr. Négyesi Imre: A mesterséges intelligencia és az etika. Hadtudomány, 2020/1., 103–113. http://mhtt.eu/hadtudomany/2020/2020_1szam/Hadtudomany_2020-1-szam.pdf; DOI: 10.17047/HADTUD.2020.30.1.103

Dr. Négyesi Imre: A mesterséges intelligencia katonai felhasználásának társadalmi kérdései. Honvédségi Szemle, 2021/1., 133–144. https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/honvszemle/article/view/199; DOI: 10.35926/HSZ.2021.1.10

Porkoláb Imre – Négyesi Imre: A mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeinek kutatása a haderőben. Honvédségi Szemle, 2019/5., 3–19. https://honvedelem.hu/images/media/5f2bd1646eeb8298912683.pdf

Spain, Randall D. – Priest, Heather A. – Murphy, Jennifer S.: Current trends in adaptive training with military applications: An introduction. Military Psychology, Vol. 24, Issue 2, 2012, 87–95. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08995605.2012.676984; DOI: 10.1080/08995605.2012.676984

Swets, John A. – Bjork, Robert A.: Enhancing human performance: An evaluation of "new age" techniques considered by the U.S. Army. Psychological Science, Vol. 1, Issue 2, 1990, 85–96. https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1467-9280.1990.tb00074.x; DOI: 10.1111/j.1467-9280.1990.tb00074.x

##submission.downloads##

Megjelent

2021-11-02

Hogyan kell idézni

Négyesi, I. (2021). A katonai kognitív intelligencia fejlesztésének lehetőségei mesterséges intelligencia alkalmazásával . Honvédségi Szemle – Hungarian Defence Review, 149(6), 47–59. https://doi.org/10.35926/HSZ.2021.6.4

Folyóirat szám

Rovat

Haderőszervezés, -fejlesztés