A katonai helikopterek üzemeltetésének repülő-műszaki biztosítási rendszerében várható változások
Kulcsszavak:
H145M, H225M, könnyű, közepes, többcélú helikopter, üzemeltetési stratégia, repülő-műszaki biztosítás, szervezetAbsztrakt
A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program eredményeként 2018-ban többcélú könnyű és közepes helikopterek beszerzését elindító szerződések megkötésére került sor. Az első H145M típusú helikopterek 2019 őszén, míg a H225M típusúak 2023 őszén érkeznek meg és veszik át majd folyamatosan a rájuk tervezett feladatokat. A már a 21. századi technológiát képviselő légi járművek üzemeltetési stratégiája jelentősen különbözik az orosz gyártmányúakétól. A közvetlen karbantartást, javítást végrehajtó szervezet felépítését és feladatrendszerét ezért át kell alakítani, hogy az új gépek folyamatos rendelkezésre állása biztosított legyen. Az új szervezet kialakítása során figyelembe kell venni, hogy a jelenlegi elképzelések szerint az orosz gyártmányú helikopterek rendszerben tartása még 2026-ig várható.
Hivatkozások
Békési Bertold: A katonai repülőgépek üzemeltetésének, a kiszolgálás korszerűsítésének kérdései. PhD-értekezés. ZMNE, Budapest, 2006. http://ludita.uni-nke.hu/repozitorium/bitstream/handle/11410/9770/Teljes%20sz%c3%b6veg%21?sequence=1&isAllowed=y
Európai Bizottság 1321/2014/EU rendelete (2014. november 26.) a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légi alkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1321&from=hu
Óvári Gyula: A Magyar Honvédség repülőeszközei típusváltásának és üzemeltetésének lehetőségei gazdaságossági-hatékonysági kritériumok, valamint a NATO csatlakozásunk figyelembevételével. In: Horváth István – Kiss Jenő (szerk.): A légierő fejlesztése. Honvédelmi Minisztérium, Budapest, 1997.
Pogácsás Imre: A korszerű diagnosztikai berendezések és földi támogató rendszerek alkalmazása a repülőgépek üzembentartásában. Katonai Logisztika, 2007/1. http://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2007_cikkek/pogacsas_imre.pdf
Pogácsás Imre: A korszerű repülőeszközök alkalmazásával összefüggő repülőtéri és repülőműszaki biztosítás időszerű kérdései. Repüléstudományi Közlemények, 2008/1. http://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2008_cikkek/Pogacsas_Imre.pdf
Pogácsás Imre: A repülőeszközök mérnök-műszaki biztosításának és üzemeltetésének vizsgálata a fegyverzetváltással összefüggésben. PhD-értekezés. NKE KDMI, Budapest, 2013. http://m.ludita.uni-nke.hu/repozitorium/bitstream/handle/11410/9651/Pog%c3%a1cs%c3%a1s%20Imre%20%c3%a9rtekez%c3%a9s?sequence=1&isAllowed=y
Re/415 – A Magyar Honvédség Repülőműszaki Szabályzata I., II. kötet. A Magyar Honvédség kiadványa, Budapest, 2013.
Vonnák Iván Péter: A repülőgépek állapot szerinti üzemeltetésre történő átállásának problémái, megoldásának metodikája. Repüléstudományi Közlemények, 2008/2. https://epa.oszk.hu/02600/02694/00045/pdf/EPA02694_rtk_2008_2_vonnak2.pdf
Vonnák Iván Péter: A repülőtechnika állapot szerinti üzembentartása, mint a katonai repülőeszközök fenntartási költségei csökkentésének leghatékonyabb eszköze. PhD-értekezés. ZMNE, Budapest, 2010. https://drive.google.com/file/d/0B2IT5sLzLGdDNW4zYXVoLWZKdnM/view