Néhány összefüggés a harcművészet, a személyiségfejlődés és a katonai karrier között
DOI:
https://doi.org/10.35926/HDR.2020.1.5Kulcsszavak:
budō, tehetség, önfejlesztés, Erikson-modellAbsztrakt
Tanulmányomban kísérletet teszek egy változatos követelményrendszer bemutatására, amellyel egy, a hivatásos hadsereg számára értékes személy jellemezhető hosszú távon; felhasználva az emberi tehetség fogalmának tudományos leírását.
Cikkem második részében részletesen kifejtem a harcművészetek személyiség-, jellem- és képességformáló hatásait. Az Erikson-féle pszichoszociális fejlődési modellt követve elemzem a japán harcművészetek kínálta specifikus életpályamodellt, amely a budō élethosszig való gyakorlásárán alapul.
Hivatkozások
Balogh L. Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Könyvkiadó, 2006.
Balogh L. “A tehetséggondozás elvi alapjai és gyakorlati aspektusai”. Pedagógiai Műhely 34/4. 2009. 5-20.
Báthory Z. and Falus I. Pedagógiai Lexikon. Budapest: Keraban Könyvkiadó, 1997.
“Collins English Dictionary”. https://www.collinsdictionary.com/, Accessed on 13 February 2020.
Gabler, H. and Ruoff, B. A. “Zum Problem der Talentbestimmung im Sport”. Sportwissenschaft 9/2. 1979. 164-180.
Gömöry K. “Az iskolai tehetségfejlesztés pszichológiai háttértényezőinek vizsgálata felső tagozatos korban”. PhD Értekezés. Debreceni Egyetem BTK, 2010.
Kivnick, H. Q. and Wells, C. K. “Untapped Richness in Erik H. Erikson’s Rootstock”. The Gerontologist 54/1. 2014. 40-50. DOI: 10.1093/geront/gnt123
Kiyokazu M. “Technika lélek és test a budó kultúrában”. In Mi a budo kultúra?. Budapest: Forum for Budo Culture, 2002. 6-7.
Nádori L. Az edzés elmélete és módszertana. Budapest: Magyar T. E. 1991.
Révész L. “Az élsport alapjai”. https://docplayer.hu/1202861-Dr-revesz-laszlo-testneveles-elmelet-es-pedagogia-tanszek-foepulet-ii-80-revesz-mail-hupe-hu-az-elsport-alapjai.html, Accessed on 13 February 2020.