A légi közlekedés szövetségi szintű átfogó megközelítése, a NATO Légügyi Bizottság szerepe a katonai légi közlekedés fejlesztésében
DOI:
https://doi.org/10.35926/HSZ.2023.3.2Kulcsszavak:
légi közlekedés, légiforgalom-szervezés, légtér, légtér-normalizáció, légi művelet, együttműködés, légiforgalmi rendszer, légi alkalmasság, bizottság, modernizáció, eljárásAbsztrakt
Az elmúlt évtizedekben a légi közlekedés robbanásszerűen növekedett (kivétel ez alól a koronavírus-járvány időszaka), ami sok egyéb tényező mellett nagyban köszönhető volt az iparág folyamatos modernizációjának, továbbá a polgári és a katonai légtérfelhasználók együttműködésének is. A hidegháborút követően a katonai légi közlekedés szövetségi szinten is jelentősen visszaesett, és ez a tendencia a nemzetközi szervezethez újonnan csatlakozott tagállamok esetében fokozottan igaz volt. A polgári légi közlekedés növekedésével párhuzamosan a katonai repülési feladatokat olyan forgalmi környezetbe kellett beilleszteni, ahol kulcskérdés volt az alkalmazott fedélzeti rendszerek polgári–katonai interoperabilitása, továbbá az együttműködés és a kommunikáció megfelelő szintjének biztosítása. A balkáni légtér-normalizációs feladatok, továbbá az afganisztáni és a líbiai műveletek rávilágítottak arra, hogy a katonai légi forgalom szervezését már új keretek között, a Szövetség valamennyi tagállama esetében átfogóan szükséges kezelni, egyfajta közös meghatározást adva a modern légi közlekedés katonai értelmezésének. Ennek megvalósulása érdekében a Szövetség létrehozta az Észak-atlanti Tanács alárendeltségében működő Légügyi Bizottságot, amelynek feladatkörét a szerző jelen tanulmányában elemzi, külön kitérve hazánk szerepvállalására a Bizottság munkájában.
Hivatkozások
• 21/1998. (XII. 21.) HM rendelet az állami légijárművek nyilvántartásáról, gyártásáról és javításáról, valamint a típus- és légialkalmasságáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99800021.hm
• ATM-CNS Advisory Group – Terms of Reference, AC/92-D(2016)0002.
• Aviation Committee. NATO E-Library. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_69339.htm
• Aviation Committee – Terms of Reference, AC/92(EAPC)N(2015)0014.
• Együtt a biztonságért. A NATO bemutatása. NATO. https://www.nato.int/nato_static/assets/pdf/pdf_publications/20120118_nato_security_hung.pdf
• HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. légiforgalmi statisztikák, 2014–2022.
• Krajnc Zoltán – Csengeri János: A légierő képességei a hibrid fenyegetésekkel szemben. Hadtudományi Szemle, 2017/4., 112–125. http://epa.oszk.hu/02400/02463/00037/pdf/EPA02463_hadtudomanyi_szemle_2017_04_112-125.pdf
• NATO Position on Remote Tower Services (RTS). AC/92-D(2015)0004.
• Sajtóközlemény. HungaroControl, 2013. 04. 03. https://www.hungarocontrol.hu/download/29930bc030082ec57297d9aba2f5c7f0.pdf