Egy modern számítógépes hadijáték alkalmazása a kisalegység-parancsnokok kompetenciáinak fejlesztésére

Szerzők

  • Czipó Dávid százados
  • Fa Árpád százados

DOI:

https://doi.org/10.35926/HSZ.2022.6.6

Kulcsszavak:

hadijáték, kis alegység, harcászati döntéshozatal, parancsnoki felkészítés, számítógépes játék

Absztrakt

A cikk szerzői 2020 szeptembere és 2021 márciusa között Koszovóban láttak el külszolgálatot. A misszió során a kijelölt kiképzési időben törekedtek arra, hogy parancsnoki fejlesztő foglalkozásokat tervezzenek. Az előadások tárgya a parancsnoki munka és a küldetésközpontú vezetés voltak, valamint gyakorlati feladatként a kiképzendő állomány részt vett egy harcászati döntéshozatali játékban. Ez utóbbi végrehajtására egy kereskedelmi forgalomból beszerzett, harcászati tematikájú számítógépes játékot (tactical wargame) alkalmaztak, a Combat Mission Black Sea-t. Ebben a cikkben ennek a foglalkozásnak az előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos tapasztalatokat osztják meg.

Szerző életrajzok

Czipó Dávid százados

ütegparancsnok-helyettes (MH 25. Klapka György Lövészdandár 101. Tüzérosztály)

Fa Árpád százados

századparancsnok (MH 5. Bocskai István Lövészdandár 62. Lövészzászlóalj)

Hivatkozások

• A CMBS honlapja. https://www.battlefront.com/black-sea/cmbs-base-game/

• Csíkszentmihályi Mihály: Flow – Az áramlat – A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémiai Kiadó, 1997.

• Distributed Gaming Taxonomy with Pete Pellegrino. https://paxsims.files.wordpress.com/2020/08/lecture-5-distributed-gaming-taxonomy.pdf

• Harangi-Tóth Zoltán: Egy stratégiai szintű hadijáték előkészítésének és levezetésének tapasztalatai. Honvédségi Szemle, 148. évf. 2020/5., 72–81. http://real.mtak.hu/125814/1/HSZ_2020_148_5_Harangi_Toth_Zoltan.pdf; DOI: 10.35926/HSZ.2020.5.6

• Harangi-Tóth Zoltán: Komoly játékok és hadijátékok alkalmazási tapasztalatai a felsőoktatásban. https://ujkor.hu/content/komoly-jatekok-es-hadijatekok-nke

• Harangi-Tóth Zoltán: Mi a történelmi hadijáték és miért van helye a katonai felsőoktatásban? Hadtudomány, 29. évf. 2019/4., 119–128. DOI: 10.17047/HADTUD.2019.29.4.119

• Pogácsás Krisztián: Terepasztalos parancsnoki hadijáték, avagy a parancsnoki döntéshozatal és a harcászati szemlélet fejlesztésének eszköze. Seregszemle, XI. évf. 2013/2–3. (április–szeptember), 83–89.

• UK Fight Club: Iron Sharpens Iron. https://wavellroom.com/2020/08/27/uk-fight-club-iron-sharpensiron/

• US Army Center For Army Lessons Learned: How To Master Wargameing – Commander And Staff Guide To Improve COA Analysis (No. 20-06). U.S. Army Combined Arms Centre, 2020.

• Wade, Brian: The four critical elements of analytic wargame design. Phalanx Magazine, Vol. 49, 12. 2018., 18–22. https://www.researchgate.net/publication/330117550_The_Four_Critical_Elements_of_Analytic_Wargame_Design

##submission.downloads##

Megjelent

2022-10-21

Hogyan kell idézni

Czipó, D., & Fa, Árpád. (2022). Egy modern számítógépes hadijáték alkalmazása a kisalegység-parancsnokok kompetenciáinak fejlesztésére. Honvédségi Szemle – Hungarian Defence Review, 150(06), 74–84. https://doi.org/10.35926/HSZ.2022.6.6

Folyóirat szám

Rovat

Vezetés, felkészítés