Árkok és sáncok az üzleti oktatásban: a hadijáték áthidaló szerepe
DOI:
https://doi.org/10.35926/HSZ.2022.5.7Kulcsszavak:
üzleti oktatás, hadijátszás, wargaming, fejleszthető készségekAbsztrakt
Bár az üzleti tudományok számos koncepciót vettek át a hadtudományból, a hadijátéknak az oktatásban játszott szerepe alulértékelt. A tantermekben a padok (vagy éppen a monitorok) mögött megbúvó hallgatók és a katedra mögül szógéppuskával tüzelő oktatók állóháborújának következménye a csatatérről dezertáló tömegek növekedése. A cikk arra keresi a választ, hogy az üzleti oktatás mely területeibe kapcsolható be a hadijáték, hogyan képes a csatateret játéktérre változtatni, hogyan képes az árkokat áthidalni, valamint milyen készségek fejleszthetők általa.
Hivatkozások
• Ansoff, H. Igor: Managing strategic surprise by response to weak signals. California Management Review, 1975/2., 21–33. DOI: 10.2307/41164635
• Clausewitz, Carl von: A háborúról. I. kötet. Zrínyi Kiadó, Budapest, 1961.
• Day, George S. – Schoemaker, Paul J. H.: Driving through the fog: managing at the edge. Long Range Planning, 2004/2., 127–142. https://www.researchgate.net/publication/222698249_Driving_Through_the_Fog_Managing_at_the_Edge#read; DOI: 10.1016/j.lrp.2004.01.004
• Harangi-Tóth Zoltán: A stratégiai hadijátékok szerepe a katonai felsővezető-képzésben. Honvédségi Szemle, 2020/1., 91–100. https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/honvszemle/article/view/12/10; DOI: 10.35926/HSZ.2020.1.7
• Harangi-Tóth Zoltán: Mi a történelmi hadijáték és miért van helye a katonai felsőoktatásban? Hadtudomány, 2019/4., 119–128. https://www.mhtt.eu/hadtudomany/2019/2019_4/119-128_Harangi-Toth.pdf; DOI: 10.17047/HADTUD.2019.29.4.119
• Hofstede, Geert – Hofstede, Gert Jan – Minkov, Michael: Cultures and organizations: Software of the mind. Vol. 2. McGraw–Hill, New York, 2005.
• Holborn, Hajo: Moltke’s strategical concepts. Military Affairs, 1942/3., 153–168. DOI: 10.2307/1982846
• Horváth Daniella Dominika – Horváth Dóra: Tervező diákok, oktatás, designkommunikáció és egy akciókutatás fenntartható eredménye. Marketing és Menedzsment, 2021/1., 63–71. https://emok.hu/tanulmany-kereso/d889:tervezo-diakok-oktatas-designkommunikacio-es-egy-akciokutatasfenntarthato-eredmenye/pdf; DOI: 10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.06
• Keegan, John: Az első világháború. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2014.
• Mikonya György: Rend a rendetlenségben, avagy A szabadság útvesztői – anarchisták és nevelés. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2009. http://mek.oszk.hu/14200/14283/14283.pdf
• Mitev Ariel – Gáti Mirkó – Bauer András: A magányos farkasok útja. Kihíváskeresés és hibákból való tanulás hatása az adaptív értékesítési magabiztosságra és az észlelt teljesítményre. Vezetéstudomány, 2017/10., 32–37. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3085/1/VT_2017n10p32.pdf; DOI: 10.14267/VEZTUD.2017.10.04
• Pozderka Zoltán: Az olasz fegyveres erők vezetési és művelettervezési rendszere. Honvédségi Szemle, 2020/1., 33–49. http://real.mtak.hu/125537/1/HSZ_2020_148_1_Pozderka_Zoltan.pdf; DOI: 10.35926/HSZ.2020.1.3
• Ries, Al – Trout, Jack: Marketingháború. Bagolyvár Kiadó, Budapest, 1996.
• Schoemaker, Paul J.: The future challenges of business: Rethinking management education. California Management Review, 2008/3., 119–139. https://www.researchgate.net/publication/265665050_The_Future_Challenges_of_Business_Rethinking_Management_Education; DOI: 10.2307/41166448
• Schwarz, Jan Oliver: Business wargaming for teaching strategy making. Futures, 2013/7. https://www.researchgate.net/publication/283301442_Business_Wargaming_for_Teaching_Strategy_Making#read; DOI: 10.1016/j.futures.2013.06.002
• Tóth Rita: Játék és játékosság a szervezetben. Vezetéstudomány, 2022/2., 15–26. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/7175/1/VT2022n3a2.pdf; DOI: 10.14267/VEZTUD.2022.02.02
• Tóth Rita – Mitev Ariel: Maszkok a távoktatás színházában: Képzés és fejlesztés a fekete álarcok előtt és mögött. JEL-KÉP, 2020/4., 109–119. https://www.researchgate.net/publication/349992874_Maszkok_a_tavoktatas_szinhazaban_Kepzes_es_fejlesztes_a_fekete_alarcok_elott_es_mogott#read; DOI: 10.20520/Jel-Kep.2020.4.109