A közösségi média hatása a döntéshozatali rendszer és az államszervezés tükrében.

Szerzők

  • Kajuha Petra

DOI:

https://doi.org/10.35926/HSZ.2022.3.4

Kulcsszavak:

közösségi média, Donald Trump, Cambridge Analytica, Twitter, befolyásolás, propaganda, Afganisztán, tálib hatalomátvétel

Absztrakt

A szerző a modern kor egyik vívmánya, a közösségi média hatalmát szemlélteti. A Cambridge Analytica tevékenységének rövid bemutatásával igyekszik az olvasó fókuszát ráhangolni az ezen felületekben rejlő lehetőségekre és az alulszabályozottság miatt megjelenő veszélyekre, majd az Amerikai Egyesült Államokban nemrégiben végbement vezetői változások és a Twitter közösségi oldal ambivalens kapcsolatát vizsgálja. Az írás célja, hogy a Magyar Honvédség számára is releváns afganisztáni kivonulás után az online felületeken újonnan megjelenő tálib tevékenységet bemutassa.

Információk a szerzőről

Kajuha Petra

politológia szakos egyetemi hallgató (Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészettudományi kar)

Hivatkozások

• A Cambridge Analytica sztori (Eredeti cím: The Great Hack) Netflix film, 2019. https://www.imdb.com/title/tt4736550/

• Badri 313: The elite commando unit the Taliban is relying on to maintain grip on Afghanistan. Times Now News, 29. 08. 2021. https://www.timesnownews.com/international/article/badri-313-the-elitecommando-unit-the-taliban-is-relying-on-to-maintain-grip-on-afghanistan/805099

• Bartlett, Jamie – Miller, Carl – Omand, David: Introducing social media intelligence (SOCMINT). Intelligence and National Security, Vol. 27, No. 6, 2012, 801–823. DOI: 10.1080/02684527.2012.716965

• Bányász Péter: A közösségi média lehetőségei és kihívásai a védelmi szférában. Doktori (PhD-) értekezés, Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskola, Budapest, 2018, 77–86. https://nkerepo.uninke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/12483/banyasz_peter_doktori_ertekezes_2018.pdf

• Bányász Péter: A közösségi média szerepe a lélektani műveletekben az elmúlt időszak válságainak tükrében. Szakmai Szemle, KNBSZ, 2016/1., 61–81. http://real.mtak.hu/47801/1/A_kozossegi_media_szerepe_a_lelektani_mu.pdf

• Che, Shawna – Gold, Ashley: Google suspends Parler from app store after deadly Capitol violence. AXIOS, 09. 01. 2021. https://www.axios.com/capitol-mob-parler-google-ban-826d808d-3e06-4468-a7c6-6157557818b3.html?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=organic&utm_content=1100

• Csiki Varga Tamás: Afganisztán – régi vagy új talibán? Ludovika TV, 2021. 08. 18. https://www.uni-nke.hu/hirek/2021/08/18/afganisztan-regi-vagy-uj-taliban

• Dobozi Gergely: Hetvennégymillió véleményt moderált a Twitter. Mandiner, 2021. 01. 13. https://precedens.mandiner.hu/cikk/20210113_twitter_trump_velemenyszabadsag

• Du Cluzel, François: Cognitive Warfare. Innovation Hub, 2020, 9–12. https://www.innovationhubact.org/sites/default/files/2021-01/20210122_CW%20Final.pdf

• Facebook moves to block Taliban’s WhatsApp accounts. France 24, 18. 08. 2021. https://www.france24.com/en/live-news/20210818-facebook-moves-to-block-taliban-s-whatsapp-accounts

• Fox, Chris: Social media: How might it be regulated? BBC News, 12. 11. 2020. https://www.bbc.com/news/technology-54901083

• Huszák Dániel: Felfedte magát a rejtélyes tálib elitkommandó – Mit tud az iszlamisták különleges alakulata? Portfolio, 2021. 08. 25. https://www.portfolio.hu/global/20210825/felfedte-magat-arejtelyes-talib-elitkommando-mit-tud-az-iszlamistak-kulonleges-alakulata-497604

• Lyall, Sarah: 100 Days Without Trump on Twitter: A Nation Scrolls More Calmly. The New York Times, 20. 05. 2021. https://www.nytimes.com/2021/04/17/us/politics/trump-twitter.html

• Mozour, Paul – Ur-Rehman, Zia: How the Taliban Turned Social Media Into a Tool for Control. The New York Times, 20. 08. 2021. https://www.nytimes.com/2021/08/20/technology/afghanistantaliban-social-media.html

• Nógrádi György: Afganisztán válsága, a tálibok tervei, Bin Laden jóslata Bidenről, az USA hibái. Ultrahang, 2021. 08. 26. https://www.youtube.com/watch?v=nlrf8iqDmH8&ab_channel=Ultrahang

• O’Dea, S.: Number of cellular subscriptions Afghanistan, 2002–2019. Statista, 03. 03. 2021. https://www.statista.com/statistics/497074/number-of-mobile-cellular-subscriptions-in-afghanistan/

• Omand, David et al.: Introducing social media intelligence (SOCMINT). Intelligence and National Security, 2012/6., 801–823. https://doi.org/10.1080/02684527.2012.716965 (Letöltés időpontja: 2021.

27.)

• Sanz, Alba: Badri 313: The Taliban’s elite unit in Kabul. Atalayar, 26. 08. 2021. https://atalayar.com/en/content/badri-313-talibans-elite-unit-kabul

• Sántha György: Közigazgatási adatmenedzsment – A megvalósítás lehetséges lépései. Új Magyar Közigazgatás, 2019/4., 58–68. http://www.kozszov.org.hu/dokumentumok/UMK_2019/4/05_Ekozig_

Kozig_adatmenedzsment.pdf

• Scott, Mark: Cambridge Analytica did work for Brexit groups, says ex-staffer. Politico, 30. 06. 2019.

https://www.politico.eu/article/cambridge-analytica-leave-eu-ukip-brexit-facebook/

• Seitkazin, Ruslan: Political Communication and Influence Through Twitter. Pro Publico Bono – Magyar Közigazgatás, 2020/4., 94–105. DOI: 10.32575/ppb.2020.4.7

• Sepsey Barna: Így nyerte meg Trump a választásokat az online marketing eszközeivel – esettanul-mány. The Pitch, 2017. 08. 21. https://thepitch.hu/trump-valasztasi-gyozelem-esettanulmany/

• Shaheen, Suhail: Back to School in a New Afghanistan. Twitter Web App, 23. 08. 2021. https://twitter.com/suhailshaheen1/status/1429895516050104334; https://twitter.com/suhailshaheen1

• Shead, Sam: Facebook, TikTok won’t lift ban on posts that promote Taliban after the fall of Af-ghanistan. CNBC, 17. 08. 2021. https://www.cnbc.com/2021/08/17/taliban-content-banned-on-facebookinstagram-whatsapp.html

• Tactical Psychological Operations Tactics, Techniques, and Procedures. FM 3-05.302 MCRP 3-40.6B. Washington, DC., 18. 10. 2005. https://fas.org/irp/doddir/army/fm3-05-302.pdf

• Timberg, Craig – Lima, Cristiano: Today’s Taliban uses sophisticated social media practices that rarely violate the rules. The Washington Post, 18. 08. 2021. https://www.washingtonpost.com/technology/2021/08/18/taliban-social-media-success/

##submission.downloads##

Megjelent

2022-04-25

Hogyan kell idézni

Kajuha, P. (2022). A közösségi média hatása a döntéshozatali rendszer és az államszervezés tükrében. Honvédségi Szemle – Hungarian Defence Review, 150(3), 46–57. https://doi.org/10.35926/HSZ.2022.3.4

Folyóirat szám

Rovat

Nemzetközi tevékenység