Feladatok és megoldási lehetőségek a katonai szaknyelv oktatásában
Kulcsszavak:
idegennyelv-oktatás, szaknyelvoktatás, szakmai kommunikáció, blended learning, STANAG-vizsgaAbsztrakt
A szerző áttekinti a katonai szaknyelvi oktatásnak a tisztjelölt hallgatókat és az intenzív tanfolyamra vezényelt hallgatókat érintő rendszerét. Javaslatokat tesz a tananyag és a nyelvvizsgafeladatok szakmai szituációkhoz való közelítésére. Új tudományos eredményekre épülő, elektronikusan tárolt és interaktív honlapon elérhető tananyag kifejlesztését és a képzési profilok tisztítását tartja szükségesnek.
Hivatkozások
évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról. http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100204.TV
évi CXXXI. törvény egyes, a felsőoktatás szabályozására vonatkozó törvények módosításáról. http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK15102.pdf
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Intézményfejlesztési terve 2015–2020. http://www.uni-nke.hu/uploads/media_items/intezmenyfejlesztesi-terv-2015-2020.original.pdf
Jakusné Harnos Éva (a): A szaknyelvi frazeológia funkciói. Nyakas Edit – Bujtás Emese (szerk.): Szaknyelvoktatás és multikulturalitás. Lingua 2015. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest, 2015, 10–17.
Jakusné Harnos Éva (b): A szaknyelvi szövegek tipologizálásának lehetséges szempontjai. XV. Nemzetközi SZOKOE Szaknyelvi Konferencia, 2015. november 20–21. Pannon Egyetem, Georgikon Kar, Keszthely (előadás).
Jakusné Harnos Éva: A tudásszerveződés formáinak szerepe a szakmai nyelvhasználatban. Bocz Zsuzsanna (szerk.): Porta Lingua – 2014. SZOKOE, Budapest, 2014.
Kovács László: Fogalmi rendszerek és lexikai hálózatok a mentális lexikonban. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2013.
Kurtán Zsuzsa: Szakmai nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
Kurtán Zsuzsa: Szaknyelvi regiszterek és nyelvhasználati színterek. Bocz Zsuzsanna (szerk.): Porta Lingua – 2014. SZOKOE, Budapest, 2014, 35–45. HSz 2017/1. Vezetés, felkészítés 81
Mágocsi Nyina: A gazdasági szakszöveg, mint a nyelvtanítás egysége. Bocz Zsuzsanna (szerk.): Porta Lingua – 2015. SZOKOE, Budapest, 2015.
NATO STANAG 6001 egyezmény. http://www.mil.lv/~/media/NBS/MVP/Valodu%20skola/Docs/Stanag/STANAG%206001%20%20Edition%204.ashx
Pókay Marietta: Perpetuum mobile, avagy blended learning tananyagok készítése. Bocz Zsuzsanna (szerk.): Porta Lingua – 2015. SZOKOE, Budapest, 2015.
Siposné Kecskeméthy Klára: Katonai felsőoktatás szlovák módra. Honvédségi Szemle, 2015/3. http://www.honvedelem.hu/container/files/attachments/50852/hsz_2015-3.pdf
Sziklainé Gombos Zsuzsanna: Fókuszban az idegen nyelvű szaknyelvoktatás. Bocz Zsuzsanna (szerk.): Porta Lingua – 2015. SZOKOE, Budapest, 2015.
Ujházy László: Allied Joint Force Command Headquarters Brunssum’s Deployed Joint Forces Headquarters Training. AARMS, 2008. 3. szám, 445–451.
Ujházy László: 5.6 Contributions from Hungary: Suggested Pre-conditions for Participation in an „International Semester” in Basic Officer Education. Ghiţă Bârsan – Vasile Căruţaşu – Marioara
Pateșan (szerk.): iMAF2015: Creating an International Semester – the next step in a Common Education for the European Officer. Nicolae Balcescu Land Forces Academy, Sibiu, 2015, 54–58.