A katonai vezetői, parancsnoki kompetenciák napjaink Magyar Honvédségében
DOI:
https://doi.org/10.35926/HSZ.2021.5.5Kulcsszavak:
kompetencia, katonai vezető, kiválasztás, oktatásAbsztrakt
A szerző azokat a személyes katonai vezetői, parancsnoki kompetenciákat vizsgálja írásában, melyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a mai Magyar Honvédség az egyénből kiindulva, szervezeti szinten is képes legyen feladatai sikeres, professzionális és hatékony végrehajtására. Mindebben fontos szerepet kap a kiválasztás, az oktatás-képzés rendszere, melynek mindenkor figyelembe kell vennie a napjainkban jelentkező kihívásokat és befolyásoló tényezőket.
Hivatkozások
/2015. (VII. 30.) HM rendelet a katonai szolgálatra való egészségi, pszichikai és fizikai alkalmasságról, valamint a felülvizsgálati eljárásról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1500010.hm
/2016. (IX. 21.) Korm. rendelet az államtudományi képzési terület alap- és mesterképzési szakjainak meghatározásáról és azok képzési és kimeneti követelményeiről, valamint az azzal összefüggő kormányrendeletek módosításáról. https://net.jogtar.hu/getpdf?docid=A1600282.KOR&targetdate=fffffff4&printTitle=282/2016.+%28IX.+21.%29+Korm.+rendelet&referer=http%3A//net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi%3Fdocid%3D00000001.TXT
Bakos Csaba Attila – Boldizsár Gábor – Bolgár Judit – Csengeri János – Holndonner Hermann – LattmannTamás – Resperger István – Krajnc Zoltán: A katonai vezetői-parancsnoki (harcászati vezetői) kompetenciák fejlesztésének lehetséges stratégiája. Tanulmánykötet. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest, 2014.
Báthory Zoltán – Falus Iván: Pedagógiai lexikon. Keraban Kiadó, Budapest, 1997.
Benkő Tibor: Gondolatok az ideális parancsnokról. Hadtudomány, 2008/3–4., 91–103.
Boldizsár Gábor: A katonai vezetői-parancsnoki (harcászati vezetői) kompetenciák fejlesztésének lehetséges stratégiája. NKE HHK, Budapest, 2014.
Konstant, J. – Rychen, Dominique Simone – Salganik, Laura Hersh – McLaughlin, Mary Elizabeth – Moser, U.: The definition and selection of key competencies. Executive Summary. 1999–2003. http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf
Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100425.ATV
Man, John: Dzsingisz kán vezetői módszerének titkai. HVG Könyvek, Budapest, 2010.
Nagy István: Parancsnoki szerepkör ‒ a jó parancsnok. Hadtudományi Szemle, 8. évf. 2015/4., Budapest, 336–347.
Nagy József: Nevelési kézikönyv személyiségfejlesztő pedagógiai programok készítéséhez. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, 1996.
Sári Szabolcs: Kulcskompetenciák, pályakezdő tisztek. Hadtudományi Szemle, 12. évf. 2019/2., Budapest, 149–158. DOI: 10.32563/hsz.2019.2.11
Simonics István: Vezetési kompetenciák fejlesztése a szakmai tanárképzésben. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_vezetes/tananyag/JEGYZET-04-1.1._Vezetesi_es_szervezesi_e.scorml
Szabó József: A kompetenciák értelmezése a haderőben. Hadtudományi Szemle, 5. évf. 2012/3–4., Budapest, 363–369.
Tarján M. Tamás: 1227. augusztus 18. ‒ Dzsingisz kán halála. Rubicon Online. http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1227_augusztus_18_dzsingisz_kan_halala/
Tircsi Hajnal: Küldetésorientált parancsnok ‒ válasz a megváltozott műveleti környezetre. Hadtudományi Szemle, 8. évf. 2015/2., Budapest, 202–213.
Tóth Eszter: A katonai vezető kiválasztás és felkészítés pszichológia aspektusai. Hadtudományi Szemle, 10. évf. 2017/3., Budapest, 613–620.
Ujházy László: Tisztjelöltek kiválasztása a brit szárazföldi erőknél. Honvédségi Szemle, 147. évf. 2019/2., Budapest, 100–108.