Rendszerváltás a NATO és a Magyar Honvédség légi vezetési és irányítási rendszerében
Az új légi vezetési és irányítási rendszer megvalósításának időszerű kérdései
Kulcsszavak:
légi vezetési és irányítási rendszer, integrált légvédelem, fejlesztés, légi vezetés-irányításAbsztrakt
A NATO Integrált Légvédelmi Rendszerének (NATINADS) korszerűsítését célzó légi vezetési és irányítási rendszer (ACCS2) program az 1977-es indulásától a napjainkban is tartó folyamatával a Szövetség leghosszabb projektjévé vált. A kezdetekben a NATINADS eszközrendszerének – a radaroktól és szenzoroktól kezdve a kommunikációs és automatizált vezetési és irányítási rendszereken át a vezetési pontokig és struktúráig – átfogó megújítását célul kitűző program az 1989-es megtorpanását követően új lendületet vett, és jelenleg szá-mos NATO-országban, így hazánkban is a megvalósítás fázisába lépett. A program azonban továbbra sem mentes a zökkenőktől, számos technikai kihívást jelent a rendszert fejlesztők, valamint az azt rendszeresíteni szándékozók számára egyaránt. A hazánkban folyó fejlesztés is több megoldandó feladatot jelent maga a telepítő számára, de a rendszerhez szükséges beszerzéseket biztosítók, valamint a majdani üzemeltetést végző és alkalmazó alakulatok állománya és vezetése számára is. Ezért szükséges azoknak a kérdéseknek a vizsgálata, amelyek segítenek a rendszer telepítése során, majd a rendszeresítést követően felmerülő problémák megértésében, kezelésében.