A Magyar Honvédség és a társadalom kapcsolata a debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium létrejöttének és működésének tapasztalatai alapján
Kulcsszavak:
honvédelem, középiskola, honvédelmi nevelés, honvéd középiskola, motiváció, „Z” generációAbsztrakt
A honvédelmi nevelés és középfokú oktatás az 1867-es kiegyezést követően a magyar oktatási rendszer egyik speciális színtere lett. Az egymást váltó történelmi korszakok mindegyike megpróbálta a saját igényei és lehetőségei szerint adaptálni a honvédelmi nevelés rendszerét. Néhány rövid évtizedtől eltekintve a honvédelmi nevelés és oktatás folyamatosan jelen volt a magyar nevelés- és iskolatörténetben. Az ezredforduló utáni nagy törés 2007-ben következett be, amikor bezárták a Magyar Honvédség fenntartói irányítása alatt lévő utolsó katonai középiskolát, a Béri Balogh Ádám Katonai Középiskolát. Bekövetkezett a klasszikus, „fürdővízzel együtt kiöntöttük a gyereket” szindróma. Az ezredforduló második évtizedének a kezdetekor ismét lehetőség nyílt a honvéd középiskolai rendszer újraindítására.