Az intézkedéstaktika-oktatás ideális feltételei

Szerzők

  • Mátés Gábor r. őrgy.

DOI:

https://doi.org/10.35926/HSZ.2025.3.4

Kulcsszavak:

intézkedéstaktika, intézkedéstaktika-oktatás, feltétel, oktató, hallgató

Absztrakt

A tanulmány az intézkedéstaktika-oktatás ideális feltételeit mutatja be, amelyek mind a rendészek, mind a honvédek oktatásához, képzéséhez segítséget nyújtanak. Ezen feltételek a hazai és külföldi kutatások eredményeiből, valamint a szerző oktatásban szerzett
tapasztalataiból születtek. Az ideális feltételek azoknak a körülményeknek a hiánytalan megvalósulását jelentik, amelyek lehetővé teszik a lehető leghatékonyabb intézkedéstaktikaoktatást. A rendészek vagy honvédek képzésével foglalkozó bármely konkrét intézményben jelenleg megvalósuló intézkedéstaktika-oktatás a kéziratban nem képezi vizsgálat tárgyát.

Információk a szerzőről

Mátés Gábor r. őrgy.

Mátés Gábor rendőr őrnagy, mesteroktató (Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi
Kar Rendészeti Kiképzési és Nevelési Intézet), a Rendészettudományi Doktori Iskola hallgatója
(ORCID: 0000-0003-2282-8696; MTMT: 10067734)

Hivatkozások

• 31/2024. (XII. 6.) ORFK-utasítás az intézkedéstaktikai képzés végrehajtásáról. https://net.jogtar.hu/jogszabalydocid=A24U0031.ORF&timeshift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT (Letöltés időpontja: 2025. 03. 20.)

• Farkas István – Végh József: A lélektaktikai képzés elvei, módszerei és gyakorlati tapasztalatai. Új Honvédségi Szemle, 58. évf. 2004/8., 63–75.

• Finszter Géza: Rendészettan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2018.

• Henriksen, Steinar Vee – Kruke, Bjorn Ivar: Norwegian Police Use of Firearms: Critical. Nordic Journal of Studies in Policing, Vol. 7, Issue 2, 2020. 12. 09., 99–120. https://doi.org/10.18261/issn.2703-7045-2020-02-03 (Letöltés időpontja: 2025. 03. 20.)

• Huszár László: A speciális képzési formák helye, szerepe a büntetés-végrehajtásban. Börtönügyi Szemle, 30. évf. 2011/1., 63–68.

• Kövecsesné Gősi Viktória: A digitális korszak oktatásmódszertani kihívásai. Széchenyi István Egyetem, Győr, 2010.

• Krauzer Ernő: Az intézkedéstaktika oktatásánál alkalmazott didaktikai módszer kiterjesztése a teljes rendőr tiszthelyettes képzésre. Rendőrségi Tanulmányok, 5. évf. 2022/2., 104–120.

• Lehóczki Ágnes: Intézkedéslélektan intenzív stresszhelyzetben. Nemzeti Közszolgálati Egyetem – Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, 2023.

• Lehóczki Ágnes – Gáspár Miklós: Investigating stress factors during police actions among Hungarian police personnel [Poszter]. 8th Nordic Police Research Conference, Finnország, 2021.

• Retek Amadé: Az intézkedéstaktika pszichológiájáról. Nemzeti Közszolgálati Egyetem – Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, 2023.

• Schneider, Walter – Shiffrin, Richard M.: Controlled and automatic human information processing: I. Detection, search, and attention. Psychological Review, 84. évf. 1977/1., 1–66. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.1.1 (Letöltés időpontja: 2025. 03. 20.)

• Svetla Erzsébet: Önismeret és együttműködés a közszolgálatban. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Magyary Program, 2014.

• Veszprémi László: Pedagógiai fogalmak eltérő megfogalmazása, értelmezése a tanárképzésben és az iskolai gyakorlatban. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola tudományos közleményei: tanulmányok a pedagógia és a pszichológia köréből 1, Szeged, 1983, 109–120.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-06-11

Hogyan kell idézni

Mátés, G. (2025). Az intézkedéstaktika-oktatás ideális feltételei. Honvédségi Szemle – Hungarian Defence Review, 153(3), 39–48. https://doi.org/10.35926/HSZ.2025.3.4

Folyóirat szám

Rovat

Vezetés, felkészítés