A kognitív képesség és teljesítőképesség fokozásának lehetőségei
DOI:
https://doi.org/10.35926/HSZ.2023.6.7Kulcsszavak:
kognitív, képesség, teljesítőképesség, haderő, kiképzés, szolgálatellátásAbsztrakt
A kognitív képesség, illetve a kognitív teljesítőképesség egymáshoz közelálló, ám mégis különböző jellemzőkre utalnak, amelyek közös vonása, hogy magas színvonaluk stratégiai és taktikai előnyt jelenthet katona és haderő számára egyaránt. A kognitív képességek fejlesztése, illetve a kognitív teljesítőképesség fokozása a haderőfejlesztés szempontjából is nagy jelentőséggel bír. A szerzők tanulmányukban bemutatják a két fogalom közötti hasonlóságokat és különbségeket, majd külön-külön is részletezik azok jelentőségét a katonai toborzás és a kiválasztás, a kiképzés és a továbbképzés, valamint a szolgálatellátás terén. Írásukban rámutatnak arra is, hogy noha az abszolút vagy relatív értelemben vett – például az ellenfélhez viszonyított – kognitív fölény genetikai, pszichológiai, pedagógiai, kémiai, elektronikus eszközökkel is támogatható, az emberi tényezőt érintő beavatkozások etikai, jogi, illetve egészségügyi aggályokat is felvetnek.
Hivatkozások
• Andó Sándor: A kognitív képességfejlesztés pszichológiai lehetőségei. Honvédségi Szemle, 2023/3., 118–129. https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/honvszemle/article/view/977/910; DOI: 10.35926/HSZ.2023.3.9
• Army Alpha Test. https://psychology.fandom.com/wiki/US_Army_Alpha_Test#cite_note-8
• Biró Bertalan: Eugenika. Magyar Szemle Társaság, Budapest, 1935.
• Cohen, William: Terrorism, Weapons of Mass Destruction, and U.S. Strategy. Sam Nunn Policy Forum, University of Georgia. US Department of Defense News Briefing, 28. 04. 1997. https://web.archive.org/web/20041118074748/http:/www.defense.gov/transcripts/1997/t042897_t0428coh.html
• Dackis, Charles A. – Gold, Mark S.: Addictiveness of Central Stimulants. Advances in Alcohol & Substance Abuse, 1990/1–2., 9–26. DOI: 10.1300/J251v09n01_02
• DSM-5 referencia-kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz. Oriold és Társai Kiadó, Budapest, 2014.
• Flynn, James R.: Are We Getting Smarter? Rising IQ in the Twenty-First Century. Cambridge University Press, Cambridge, 2012.
• Galton, Francis: Eugenics, its Definition, Scope and Aims. Macmillan, 1905.
• Giurgea, Corneliu E.: Pharmacology of the integrative activity of the brain. Attempt at nootropic concept in psychopharmacology („Vers une pharmacologie de l’active integrative du cerveau: Tentative du concept nootrope en psychopharmacologie”). Actual Pharmacol, 1972/25., 115–56.
• Hebb, Donald O.: A pszichológia alapkérdései. Gondolat Kiadó, Budapest, 1975.
• Kiss László: Orvostörténeti helynevek a Felvidéken. Lilium Aurum, Dunaszerdahely, 2006.
• Lóderer Balázs – Stohl Róbert (szerk.): Fegyver nélküli műveletek és háttértényezőik. Tanulmánykötet. Honvéd Tudományos Kutatóhely, Budapest, 2019.
• Mező Ferenc: Az IQ-paradoxon. Különleges Bánásmód, 2016/1., 43–60. http://real.mtak.hu/39118/; DOI: 10.18458/KB.2016.1.43
• Mező Ferenc: PSYOPS – avagy: kalandozás a hadak útján, a pszichológia ösvényein, a történelem útvesztőiben. Kocka Kör, Debrecen, 2014.
• Mező Ferenc – Mező Katalin: Az OxIPO-modell – Az interdiszciplináris kutatások egy lehetséges értelmezési kerete. OxIPO interdiszciplináris e-folyóirat, 2019/1., 9–21. http://real.mtak.hu/102844/1/OxIPO_2019_1_009_Mezo_Mezo.pdf; DOI: 10.35405/OXIPO.2019.1.9
• Maslow, Abraham H.: Elmélet az emberi motivációról. In: Oláh Attila és Pléh Csaba (szerk.): Szöveggyűjtemény az általános és a személyiségpszichológiához. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988, 373–392.
• Pauchard, John P.: A lakosság magatartása katasztrófahelyzetben. (Rövidített fordítás az Allgemeine Schweizerische Militärzeitschrift 1988/7–8. számából.) Honvedelem.hu, 1989/2., 153–158.
• Sáfrány Judit: Poszttraumás stressz zavar és krízisintervenció a hivatásos tűzoltó populációban. Lélektan és Hadviselés – interdiszciplináris folyóirat, 2021/1., 37–50. http://real.mtak.hu/128663/1/LH_2021_1_037_Safrany.pdf; DOI: 10.35404/LH.2021.1.37
• Somogyvári Lajos: A szovjet pedagógia percepciója az Egyesült Államokban (1958–1960). Educatio, 2018/1., 136–144. https://akjournals.com/view/journals/2063/27/1/article-p136.xml; DOI: 10.1556/2063.27.2018.1.12
• Spiller, Roger J.: A hadviselés emberi dimenziója a XX. században. (Rövidített fordítás a Military Review 1988/5. számából.) Honvedelem.hu, 1989/3., 108–117.
• Szudi László: Az intravénás és inhalációs anesztetikumok sajátosságai. Analgetikumok, opioidok. Izomrelaxánsok. Antidótumok. 2008. Semmelweis.hu, 2013. https://semmelweis.hu/aneszteziologia/files/2013/12/dr.szudi_inhalatios-es-iv.-anesztetikumok.pdf
• Tesařová, Markéta: Nootropikumok: melyek a legjobb típusai a koncentráció és a memória javítására? Gymbeam.hu, 2022. 12. 23. https://gymbeam.hu/blog/nootropikumok-az-agyi-esa-memoria-funkciok-javitasara-amelyeket-ismerned-kell-2/
• Tripathi, Kapil Dev: Essentials of Pharmacology for Dentistry. Jaypee Brothers Medical Publishers Ltd., London, 2016. DOI: 10.5005/jp/books/12871_10
• Uhlaner, Julius E.: The Research Psychologist in the Army – 1917 to 1977. U.S. Army, Research Institute for the Behavioral and Social Sciences, Alexandria, Virginia, 1977. https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA047790.pdf
• World Health Organization – Model List of Essential Medicines, 21st List, 2019. World Health Organization, Geneva. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/325771/WHO-MVP-EMP-IAU-2019.06-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Yoakum, Clarence S. – Yerkes, Robert M.: Army Mental Tests. Sidgwick & Jackson, London, 1920. https://archive.org/details/armymentaltests05yerkgoog