Barokamra, mint technikai létesítmény és repülésélettani kiképzőeszköz 1. rész

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.23713/HT.58.6.08

Kulcsszavak:

alacsony nyomású kamra (barokamra), Repülőorvosi Vizsgáló és Kutató Intézet (ROVKI), magassági oxigénhiány (hypoxia), barotraumák, NATO barokamra protokollok

Absztrakt

A barokamra (alacsony nyomású kamra) mint magasság-élettani kiképzőeszköz egy komplex létesítmény, amely a repüléssel együtt járó élettani kihívások (nyomásváltozás okozta barotraumák, oxigénhiány, magassági keszon) földi körülmények közötti standardizált és orvosbiológiailag jól monitorizálható provokációját (szimulációját) biztosítja. Ezen túlmenően a fenti stresszor-tényezők elleni védekezés technikai és élettani módszereinek vizsgálatát is lehetővé teszi. Így alapvető eszköz a repülésbiztonság humán faktor oldalának kiképzésében, a hirtelen cselekvőképtelenség elleni eljárások kidolgozásában. A cikk bemutatja a barokamra szükségességét megalapozó repüléstörténeti fejlődést, részletesen elemzi a technikai lehetőségek bővülését, illetve a modern repülésben alapvető kockázatcsökkentést a barokamrai vizsgáló eljárások fejlődésével.

Hivatkozások

Vitéz Szentnémedy Ferenc. A Repülés 2. o. Budapest, 1933. Magyar Szemle Társaság. https://mek.oszk.hu/01300/01343/01343.pdf (Letöltve: 2024.5.3.);

Boyle, R. New Experiments Physico-Mechanicall, Touching the Spring of the Air and Its Effects. (1660) in https://www.britannica.com/biography/Robert-Boyle (Letöltve: 2024.5.9.);

Henshaw, N. Aero-Chalinos. https://en.wikipedia.org/wiki/Nathaniel_Henshaw (Letöltve: 2024.5.9.);

Gillispie, Charles. The Montgolfîer brothers and the invention of aviation, 1783–1784..., Princeton, Princeton University Press, 1983. pp. 92–93. (Letöltve: 2024.5.9.);

Robson, D. The Victorians who flew as high as jumbo jets. 2016.04.20. https://www.bbc.com/future/article/20160419-the-victorians-who-flew-as-high-as-jets (Letöltve: 2024.5.9.);

Bert, P. La pression barometrique. https://www.biodiversitylibrary.org/item/292187#page/10/mode/1up (Letöltve: 2024.5.9.);

Britannica: Paul Bert. https://www.britannica.com/biography/Paul-Bert (Letöltve: 2024.5.9.);

Official United States Air Force Website, Major General Harry George Armstrong. (Letöltve: 2024.5.9.);

Tarver, W. J., Volner, K., Cooper, J. S. Aerospace Pressure Effects. 2022 Oct 24. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024 Jan. PMID: 29262037;

DRDC Toronto Fact Sheet: Hypobaric Facility. https://web.archive.org/web/20110706181705/

http://www.toronto.drdc-rddc.gc.ca/about-apropos/fact/f03-eng.asp (Letöltve: 2024.6.20.);

https://www.med.navy.mil/Naval-Medical-Research-Command/R-D-Commands/Naval-Submarine-Medical-Research-Laboratory/History/ (Letöltve: 2024.6.20.);

Szepességi baráti kör: Dr. Merényi Scholtz Gusztáv. https://szepesikor.hu/fontos/merenyischoltz-gusztav (Letöltve: 2024.5.9.);

Remes, P. Adatok a Magyar Királyi Honvédség repülő-egészségügyi szolgálatának kialakulásához III. rész. Honvédorvos, 2014. (66) 3–4. szám, pp. 58., 64.;

Remes, P. In memoriam Dr. Merényi Scholtz Gusztáv orvos altábornagy. Honvédorvos, 2016. (68) 3–4. szám, pp. 72–83.;

Hellenic Republic Ministry Of Transport & Communications Air Accident Investigation & Aviation Safety Board (Aaiasb), Aircraft Accident Report Helios Airways Flight Hcy522 Boeing 737-31s, Grammatiko, Hellas, 14 August 2005. https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/2022-11/Helios737_AccidentReport.pdf (Letöltve: 2017.9.27.);

Zárójelentés. (2011-272-4P, Súlyos repülőesemény, Budapest. LHCC FIR, 2011. 11. 23. Boeing 737-800 HA-LOK Közlekedésbiztonsági Szervezet. www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2011-272.pdf) (Letöltve: 2024.6.20.);

Megjelent

2025-04-25

Folyóirat szám

Rovat

Űrtechnika