A collection of military prophylactics on the Tisza
DOI:
https://doi.org/10.23713/HT.58.3.11Keywords:
pontoon bridge, Herbert bridge, aluminium, temporary structure, road bridgeAbstract
The pontoon bridge at Tiszadob is the most unusual bridge of the Hungarian national road network. The 170 m long structure has one traffic lane, has a load capacity of 10 tons and is not in operation for part of the year. Among the elements of the bridge, we can find one element each of four types of military bridge families. The study shows how individual military temporary devices were reused in
the civilian bridge structure.
References
Anonymus. (2022) Gesta Hungarorum: Béla király jegyzőjének könyve a magyarok cselekedeteiről, fordította Pais Dezső,
Budapest, Könyvtárellátó Nonprofit Kft. Online: https://mek.oszk.hu/02200/02245/02245.htm;
Ihrid Dénes szerk. (1973) A magyar vízszabályozás története, Budapest: Országos Vízügyi Hivatal, 1973.;
Kusniczki Gyula. (1961) Tiszadob monográfiája. Szakdolgozat, Debrecen;
Magyar Közút NZrt. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Igazgatóság Hídtervtára, P3917, Tiszadobi pontonhíd terv és iratanyaga;
Hajós Bence szerk. (2016) Hidak Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, Budapest: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. https://hidak.hu/konyvek/Hid2017_Szabolcs.pdf (Letöltve: 2024.2.18.);
Jójárt János, Hajós Bence. (2005) Pontonhidak az ezredfordulón. In. Hajós Bence (szerk.): Közúti hidász almanach 2004, Lánchíd füzetek 1. Biri: Első Lánchíd Bt. pp. 192–208. https://hidak.hu/konyvek/Lanchid_01.PDF (Letöltve: 2024.2.18.);
Veczán László felvétele;
Balla Tibor, Padányi József. (2022) Műszaki kiválóságok: Herbert Ferenc, Műszaki Katonai Közlöny 32(2), pp. 43–54. https://doi.org/10.32562/mkk.2022.2.3 (Letöltve: 2024.2.18.);
Németh István (2016) Csavarozott amerikai hadihidak anyagából hegesztett toldásokkal épült hídjaink statikai célvizsgálatának tapasztalatai. Kézirat.;
Bokor András. (1956) Úszó hadihidak fejlődése és a további fejlődés távlatai. Haditechnikai Szemle, 1(1), pp. 26–29. https://real-j.mtak.hu/11685/1/Haditechnika_1956.pdf (Letöltve: 2024.2.18.);
Gulyás András, Vas József. (2003) Korszerű főtartók alacsonyvízi hadihidakhoz I. rész, Haditechnika, 37(4), pp. 2–6. https://real-j.mtak.hu/11724/1/Haditechnika_2003.pdf (Letöltve: 2024.2.18.);
Gulyás András, Vas József. (2004): Korszerű főtartók alacsonyvízi hadihidakhoz II. rész, Haditechnika, 38(2), pp. 9–11.;
Seregi György. (2013) Alumínium kikötőhíd a pesti Duna-parton, MAGÉSZ Acélszerkezetek, 10(1), pp. 34–37.;
Magyar Környezetvédelmi és Vízügyi Múzeum, Duna Múzeum / DM-TK-24.1015.81;
Tóth Ernő szerk. 2003. Hidak Csongrád megyében, Szeged: Csongrád Megyei Állami Közútkezelő Kht. Online: https://hidak.hu/konyvek/Hid2003_Csongrad.pdf (Letöltve: 2024.2.18.);
Szabó Sándor, Kovács Zoltán, Tóth Rudolf. (2012) A NATO tagországok korszerű műszaki technikai eszközei és felszerelései
II. Katonai Műszaki Közlöny, 22(1) 29–54. Online: https://mkk.uni-nke.hu/document/mkk-uni-nke-hu/2012_1_02%20A%20
NATO%20tagorsz-ok%20techn-i%20eszk-i%20II-%20Szab%C3%B3-Kov%C3%A1cs%20T%C3%B3th.pdf (Letöltve: 2024.2.18.).