Helikopteres veszélyhelyzeti eljárások oktatása a kiképzés kezdeti szakaszában a magyar légierőben
DOI:
https://doi.org/10.23713/HT.59.1.10Kulcsszavak:
helikopter, AS-350B, Zlin, veszélyhelyzet, emberi tényezőAbsztrakt
Az első helikopter megalkotása óta a tudomány képviselői és a mérnökök folyamatosan arra törekszenek, hogy minél biztonságosabb gépeket tervezzenek és állítsanak gyártásba, majd használatba. Bár napjaink forgószárnyasai magasfokú megbízhatóságról tesznek tanúbizonyságot, és a hibák előfordulásának esélye az üzembentartási szabályok betartása esetén csekély – köszönthetően például a duplikált kritikus rendszereknek –, a legkevésbé várt pillanatban alakulhat ki vészhelyzet. Ahhoz, hogy ezeket a helyzeteket megfelelően kezeljük, nélkülözhetetlen a felkészülés, amelyet kiképzéssel, majd rendszeres gyakorlással valósítanak meg és tartanak fenn. Cikkemben a légijárművezető-szakról érkező hallgatókat is érintő két fő veszélyhelyzeti gyakorlatot mutatom be, amelyek a pályakezdő pilóták számára biztos alapokat nyújtanak.
Hivatkozások
Hegyi Imre, Kelecsény István. A levego „Mókusa”, az AS 350-355
könnyuhelikopter-család. Haditechnika, 2020/1. LIV. évf. 57–62. o.
https://doi.org/10.23713/HT.54.1.12;
Turbomeca ARRIEL 1B Training Manual, Engine system;
Eurocopter AS-350B Pilot Training Manual, 1998.;
Flight Manual AS 350B. 1977.10.27. Jóváhagyva: HU CAA Chief of Fly
Department, 2009.;
488/260 AS-350B kiképzési kézikönyv.



