Helikopteres veszélyhelyzeti eljárások oktatása a kiképzés kezdeti szakaszában a magyar légierőben

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.23713/HT.59.1.10

Kulcsszavak:

helikopter, AS-350B, Zlin, veszélyhelyzet, emberi tényező

Absztrakt

Az első helikopter megalkotása óta a tudomány képviselői és a mérnökök folyamatosan arra törekszenek, hogy minél biztonságosabb gépeket tervezzenek és állítsanak gyártásba, majd használatba. Bár napjaink forgószárnyasai magasfokú megbízhatóságról tesznek tanúbizonyságot, és a hibák előfordulásának esélye az üzembentartási szabályok betartása esetén csekély – köszönthetően például a duplikált kritikus rendszereknek –, a legkevésbé várt pillanatban alakulhat ki vészhelyzet. Ahhoz, hogy ezeket a helyzeteket megfelelően kezeljük, nélkülözhetetlen a felkészülés, amelyet kiképzéssel, majd rendszeres gyakorlással valósítanak meg és tartanak fenn. Cikkemben a légijárművezető-szakról érkező hallgatókat is érintő két fő veszélyhelyzeti gyakorlatot mutatom be, amelyek a pályakezdő pilóták számára biztos alapokat nyújtanak.

Hivatkozások

Hegyi Imre, Kelecsény István. A levego „Mókusa”, az AS 350-355

könnyuhelikopter-család. Haditechnika, 2020/1. LIV. évf. 57–62. o.

https://doi.org/10.23713/HT.54.1.12;

Turbomeca ARRIEL 1B Training Manual, Engine system;

Eurocopter AS-350B Pilot Training Manual, 1998.;

Flight Manual AS 350B. 1977.10.27. Jóváhagyva: HU CAA Chief of Fly

Department, 2009.;

488/260 AS-350B kiképzési kézikönyv.

Megjelent

2025-06-29

Folyóirat szám

Rovat

Hazai tükör