Humán operátorok tevékenységének matematikai modellezése

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.23713/HT.57.6.01

Kulcsszavak:

ember-gép kapcsolat, humán operátor, matematikai modellezés, számítógépes modellezés, minőségvizsgálat

Absztrakt

Az „ember–gép” kapcsolat – az ember aktív részvétele úgy a nyílt, mint a zárt hatásláncú irányítási folyamatokban egyaránt – megköveteli, hogy ismerjük az ember, az operátor tevékenységének matematikai leírását. A tanulmány a humán operátorok tevékenységének matematikai leírásával, valamint e tevékenységet leíró dinamikus modellek vizsgálatával, és számítógépes analízisével foglalkozik.

Hivatkozások

McRuer, D. T., Krendel, E. S. Dynamic Response of Human Operators, WADC Technical Report, 1957. pp. 56–524. https://doi.org/10.21236/AD0110693;

Ward, J. R. The Dynamics of a Human Operator in a Control System – A Study Based on the Hypothesis of Intermittency. PhD Dissertation, University of Sydney, Australia, 1958.;

McRuer, D. T., Krendel, E. S. The Human Operator as a Servo System Element. Journal of the Franklin Institute, Vol. 267, Issue5, 1959. pp. 381–403. https://doi.org/10.1016/0016-0032(59)90091-2;

McRuer, D. T., Graham, G., Krendel, E., Reisener, W. Human Pilot Dynamics in Compensatory Systems. US Government Report, AFFDL-TR-65-15, 1965. https://doi.org/10.1109/THFE.1965.6591261;

Bekey, G. A. The Human Operator in Control Systems. University of Southern California, USCEE Report, 1969. p. 359;

McRuer, D. T., Krendel, E. S. Mathematical Models of Human Pilot Behavior. NATO AGARD-AG-188, 1974.;

Aslanyan, A. E. Aircraft Automatic Flight Control Systems, Part I. Kiev Military Aviation Technical Academy, Kiev, Ukraine, 1984.;

Krasovsky, A. A., Vavilov, Y. A., Sutchkov, A. I. Automatic Flight Control Systems. Air Force Academy of Joukowsky, Moscow, Russia, 1986.;

McRuer, D. T., Clement, W. F., Thompson, P. M., Magdaleno, R. E. Minimum Flying Qualities, Volume II, Pilot Modeling for Flying Qualities Applications. Technical Report WRDC-TR-89-3125, 1990.;

McLean, D. Automatic Flight Control Systems. Prentice Hall International (UK) Ltd., 1990.;

Szabolcsi, R. Modeling of the Human Pilot Time Delay Using Padé Series. Academic and Applied Research in Military Sciences, Volume 6, Issue 3, 2007. pp. 405–428;

Pallett, E. J. H., Coombs, L. F. E. Aircraft Instruments & Integrated Systems. Dorling Kindersley India Pvt. Ltd., Pearson Education in South Asia, 2011.;

Forrás: https://avia.academic.ru/1336/ (Letöltve: 2023.2.8.).

##submission.downloads##

Megjelent

2024-04-22

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok