https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/issue/feedHaditechnika2024-10-28T15:54:10+01:00Zsolt VÉGVÁRIVegvari.Zsolt@uni-nke.huOpen Journal Systems<p><strong>A <a href="https://honvedelem.hu/" target="_blank" rel="noopener">Magyar Honvédség</a> műszaki-tudományos folyóirata.</strong></p> <p><strong>A múlt, a jelen és a jövő fegyverei.</strong></p> <p><em>A folyóirat cikkei csak 4 hónappal a megjelenés után olvashatóak ingyenesen az OJS és a <a href="http://real-j.mtak.hu/view/journal/Haditechnika.html" target="_blank" rel="noopener">REAL-J</a> felületén. A legfrisebb lapszámok az újságárusoknál, illetve a <a href="https://laptapir.hu/" target="_blank" rel="noopener">Laptapír</a> felületéről érhetőek el!</em></p>https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1276Egy katonai provizórium-gyűjtemény a Tiszán2024-10-16T20:30:29+02:00Bence Hajósvegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>A magyar országos közúthálózat legkülönösebb hídja a tiszadobi pontonhíd. A szerkezet egy forgalmi sávon üzemel, a teherbírása 10 tonna, és az év egy részében nem használható. A híd elemei között négyféle katonai provizórium-család egy-egy elemét is megtalálhatjuk. A tanulmány bemutatja az egyes katonai provizóriumok polgári célú hasznosítását.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Hajós Bencehttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1275A magyar Phönix C.I-es repülőgépek története 3. rész2024-10-16T20:00:00+02:00Péter Hajdúvegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>Az I. világháború végén, az osztrák tervezésű Phönix C.I-es kétüléses felderítő és általános célú kétfedelű repülőgép korának egyik legjobb gyorsfelderítője volt. A nagy háborút követően néhány ország légiereje még tovább üzemeltette különböző változatait, így a gép aktív részese volt a háborút követő konfliktusoknak is. A Phönix C.I-esek építése Magyarországon is elkezdődött (az aszódi<br>Magyar Lloyd Repülőgép és Motorgyár Rt. 1919 első felében kezdte meg a gyártását). A már leszállított példányokat az újonnan<br>kikiáltott köztársaság, később a Tanácsköztársaság és a Nemzeti Hadsereg is használta hazánkban. A szerző cikksorozatában az eddig csak szűk szakmai körben publikált dokumentumok és források alapján ismerteti a Magyarországon repült Phönix C.I-esek alkalmazásának történetét.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Hajdú Péterhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1274Operation: Deep Purple 1. rész2024-10-16T19:42:44+02:00Péter Zentayvegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>Operation Deep Purple fedőnéven, 2023 szeptemberében lezajlott a világ eddigi legnagyobb barlangi mentése [6], amelyre a dél-törökországi 1246 m mély, Morca-barlangban került sor. A morca szó törökül lilát jelent; ez a kifejezés, valamint a barlang nagy mélysége ihlette az akció fedőnevét (Mély lila ’had’művelet – Operation Deep Purple). A szakemberek összefogásának nemzetközi visszhangja jelentős volt, szinte az összes nyugati média foglalkozott a sikeresen végződő kezdeményezéssel. A barlangi mentés nem tartozik szorosan a haditechnika tárgykörébe, azonban az itt bemutatott technikák, a szervezés és a logisztika sok hasonlóságot mutat egy katonai vagy katasztrófaelhárítási művelettel. A mentésben kulcsszerepet játszottak a Magyar Barlangi Mentőszolgálat (BMSZ) tagjai és sok segítséget nyújtottak a magyar kormány hivatali szervezetei és a Magyar Honvédség is. A cikkben a mentés egyes technikai, logisztikai és szervezési hátterét ismertetjük. A cikk szerzője a Magyar Barlangi Mentőszolgálat tagjaként vett részt a műveletekben.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Dr. Zentay Péterhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1273ADAM-technológiájú 3D-s fémnyomtatás 2. rész2024-10-16T19:28:09+02:00Ernő Hegedűshegedus.erno@uni-nke.hu<p>A tanulmány bemutatja az ADAM-technológiájú 3D-s fémnyomtatást. Kitér a magas olvadáspontú fémek nyomtathatóságára, az<br>ADAM 3D-s nyomtatás lehetőségeire, illetve e fémek megjelenésének a haditechnika fejlődésére gyakorolt hatására. Kitér a zárt belső szerkezetek, cellák előállításának lehetőségére és előnyeire. Ismerteti az UAV-k sárkányés hajtómű-rendszereinek, illetve egyes könnyűjárművek fémszerkezeti elemeinek gyárthatósági előnyeit ADAM-technológiájú 3D-s nyomtatással.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Dr. Hegedűs Ernőhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1272Dassault Falcon 7X2024-10-16T19:15:24+02:00János Ballavegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>A francia Dassault Aviation által gyártott, első felszállását 2005-ben teljesítő Falcon 7X típusú repülőgép volt az első teljesen fly by wire [1; 8. o.] rendszerű digitális repülésvezérlő rendszerrel ellátott üzleti repülőgép. Ez a megoldás mérföldkőnek számított mind a Dassault Aviation életében, mind a business jetek világában. Mindez a fejlesztések hosszú sorozatának köszönhető, amelynek eredménye a 21. század egyik meghatározó business jet kategóriájú repülőgépe lett. Ezt a típust széles körben alkalmazzák az egész világon, többnyire a polgári repülésben, de számos országban a katonai flotta erősítéseként is. A Magyar Honvédség vitéz 101. Szentgyörgyi Dezső Repülődandár 2 db Falcon 7X típusú repülőgépet üzemeltet.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Balla Jánoshttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1271Zsebben elférő űrtechnológia2024-10-16T18:58:45+02:00Tibor Hermanvegvari.zsolt@uni-nke.huLevente Dudásvegvari.zsolt@uni-nke.huAndrás Pálvegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>A korábbi sikeres SMOG-projektekhez hasonlóan, az MRC–100 projektet is a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Villamosmérnöki és Informatikai Kar, Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan tanszék oktatói és hallgatói jegyzik. A fejlesztőcsapat<br>ezúttal egy 50×50×192 mm méretű, PocketQube építésébe kezdett, amely több tudományos kísérletnek is teret biztosít, ezért több magyar egyetem is lehetőséget kapott, hogy az űrbe juttasson egy-egy kísérletet. A sikeres pályára állítást követően – az üzemeltetési feladatokkal párhuzamosan – már megkezdődött a következő műhold (az NMHH–1 projekt) tervezése is, amely szintén egy három egység méretű PocketQube lesz.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Herman Tibor, Dr. Dudás Levente, Pál Andráshttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1270A Lauster járművek története és az MF 60 mérőjármű kialakítása2024-10-13T21:43:03+02:00István Ocskayvegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>A különleges járművek, köztük a páncélozott harcjárművek nem vizsgálhatók, fejleszthetők normál, beépített próbapadokon, mivel tömegük, dimenzióik és kialakításuk ezt nem minden esetben teszik lehetővé. A német Lauster vállalat ezeknek a járműveknek a tesztelésére hozta létre a világon egyedülálló, mozgó mérőlaboratóriumát, Lauster MF 60 néven. A mérőjárművel akár harckocsik vizsgálata, dinamikai mérései is végrehajthatók. Tanulmányunk a német cég különleges járműveit, köztük az MF 60 mérőjárművet, annak megépítését és technikai jellemzőit mutatja be.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Ocskay Istvánhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1269Orosz IED- és akna-távfelderítő eszközök2024-10-13T21:25:41+02:00Zoltán Kovácskovacs.zoltan@uni-nke.huIstván Emberember.istvan@uni-nke.huNorbert Darukavegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>A telepített harckocsi és gyalogság elleni aknák, illetve az improvizált robbanóeszközök felderítése rendkívül veszélyes feladat. A korszerű távfelderítő eszközök lehetővé teszik ezen veszélyforrások távoli észlelését, azonosítását, esetleg a hatástalanítását is, így nem szükséges emberi életeket kockáztatni. Az Orosz Föderáció védelmi iparának képviselői folyamatosan fejlesztik a felderítőeszközök technológiáját. A tanulmány az egyik korszerű termékcsaládot mutatja be, amelynek tagjai között kézi, gépjárműre szerelt, földi robot és a drónbázisú eszköz is található.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Dr. Kovács Zoltán, Dr. Ember István, Dr. Daruka Norberthttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1268Caracal, a légi szállításra optimalizált militarizált terepjáró2024-10-13T21:12:41+02:00István0 Ocskayvegvari.zsolt@uni-nke.huRóbert Végvegh.robert@uni-nke.hu<p>Az egyre gyakrabban alkalmazott aszimmetrikus hadviselés területén a különleges műveleti erők fontos szerepet játszanak. A feladatvégrehajtás gyakran nehéz terepen és olyan helyszíneken zajlik, ahol nincs lehetőség a megfelelő katonai logisztikai lánc kialakítására. Ilyenkor az erőknek a helyi erőforrásokra kell támaszkodniuk, amely arra ösztönzi a gyártókat, hogy olyan járműveket készítsenek, amelyek alkatrészei kompatibilisek a használt polgári járművekkel. Ezekre a fontos szempontokra kínál alternatívát a Rheinmetall AG vezetésével gyártott Caracal légi szállításra optimalizált militarizált terepjáró.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Ocskay István, Dr. Vég Róberthttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1267Páncélozott műszaki-mentő járművek, 3. rész2024-10-08T13:48:25+02:00Zoltán Farkasvegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>A harckocsik, páncélozott eszközök harctéri megjelenésével egyidőben szükségessé vált azok elakadása, meghibásodása, harci sérülése esetére megfelelő mentő-vontató eszközök kifejlesztése is. Harctéri körülmények közötti mentési feladatukat elsősorban a harcképtelenné vált eszközök elvontatása jelenttette. A harckocsivontatók, valamint azok személyzetének feladatai később kibővültek a mentés, a vontatás, a kiürítés feladatain túl a helyszíni javítással, a segítségnyújtással és a nehéz terhek felemelésének lehetőségével is. A szerző cikksorozatában bemutatja a fejlődés ívét a világ első műszaki-mentő járművétől kezdve a legmodernebb eszközökig.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Farkas Zoltánhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1266A Gepárd nagy űrméretű puskák fejlesztésének története, 8. rész2024-10-08T13:36:44+02:00Ferenc Földivegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>1988-ban készült el a 12,7 mm-es Gepárd egylövetű mesterlövészpuska kísérleti mintapéldánya, amelynek a rendszeresítés után Gepárd M1 néven sorozatgyártott változata, mintegy 90 példányban azóta is szolgálja a Magyar Honvédséget. A szerző bemutatja a fejlesztés körülményeit és folyamatát az igény felmerülésétől a mintapéldány elkészítéséig, majd az ellenőrző méréseket szolgáló tesztlövészetek végrehajtásáig.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Dr. Földi Ferenchttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1265Pilóta nélküli platformok adatátviteli megoldásai2024-10-08T13:23:32+02:00Attila Gulyásvegvari.zsolt@uni-nke.hu<p>Tudományos közlemények sokasága készül a pilóta nélküli légi járművek (UAV) és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek (UAS), hálózatok és eszközök bemutatása, műszaki-technikai paramétereik leírása céljából. Talán kevesebb a nyilvános információ az átvitelifrekvencia-tartományokról és az adatátviteli csatornák alkalmazott modulációiról. E tudományos közleményben a szerző<br>bemutatja a drónok polgári és katonai frekvenciatartomány-felhasználását, és az alkalmazott modulációs eljárásokat.</p>2024-10-20T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Dr. Gulyás Attilahttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1249A német alárendeltségbe léptetett Magyar Királyi I. Gyorshadtest tevékenysége 7. rész2024-08-08T11:26:09+02:00Róbert SomkutasVegvari.Zsolt@uni-nke.hu<p>A Magyar Királyi Honvédség részvétele az 1941. évi Szovjetunió elleni hadműveletben a német Barbarossa hadművelet részét képezte. Az ott harcba vetett, német alárendeltségbe került magyar királyi I. gyorshadtest szervezetében két (páncélozott) felderítő-zászlóalj tevékenykedett. A csapatok tevékenységét az üldözés, illetve a több száz kilométeren keresztül történő, dinamikus tempójú Kelet felé nyomulás jellemezte. A sorozat első része az 1941. június 22. és július 9. közötti eseményeket idézi fel.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Somkutas Róberthttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1248A magyar Phönix C.I-es repülőgépek története 2. rész2024-08-08T11:12:35+02:00Péter HajduVegvari.Zsolt@uni-nke.hu<p>Az I. világháború végén, az osztrák tervezésű Phönix C.I-es kétüléses felderítő és általános célú kétfedelű repülőgép korának egyik legjobb gyorsfelderítője volt. A nagy háborút követően néhány ország légiereje még tovább üzemeltette különböző változatait, így a gép aktív részese volt a háborút követő konfliktusoknak is. A Phönix C.I-esek építése Magyarországon is elkezdődött (az aszódi<br>Magyar Lloyd Repülőgép és Motorgyár Rt. 1919 első felében kezdte meg a gyártását). A már leszállított példányokat az újonnan<br>kikiáltott köztársaság, később a Tanácsköztársaság és a Nemzeti Hadsereg is használta hazánkban. A szerző cikksorozatában az eddig csak szűk szakmai körben publikált dokumentumok és források alapján ismerteti a Magyarországon repült Phönix C.I-esek alkalmazásának történetét.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Hajdu Péterhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1247A légi tűzoltás hatékonyságának tűzoltástaktikai megközelítése2024-08-08T10:59:42+02:00Ágoston RestásVegvari.Zsolt@uni-nke.hu<p>A nagy kiterjedésű és intenzív tüzek elfojtásához rendszeresen alkalmazunk repülőgépeket, amelyek bár gyakran hasznosak, de bevetésük sajnos nagyon költséges is. A hatékonyság növelése érdekében, a repülőgépek képességeinek ismerete mellett érdemes a tűzoltástaktikai jellemzőket is megismerni. A szerző áttekintést nyújt a hatékonyságot befolyásoló tényezőkről, valamint bemutat<br>egy olyan hazai fejlesztést, amely jelentősen növelheti a repülőgépek alkalmazásának előnyeit.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Dr. Restás Ágostonhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1246Lánctalpas buldózerek a Magyar Honvédségben2024-08-08T10:42:53+02:00Péter KovácsVegvari.Zsolt@uni-nke.hu<p>A gépesítés, a munka egyszerűsítése mindig is fő szempont volt mind a civil, mind a katonai területen. Manapság számos olyan technikai újítás, modern eszköz került hadrendbe, amelyek lényegesen meggyorsítják a feladatok végrehajtását, sőt a munkagépek<br>kezelése, működtetése is a kezelő kényelmét szolgálja. A régi eszközök közül ugyan sok még ma is hadra fogható állapotban van, az idő múlásával azonban a korábbi eszközparkot fokozatosan felváltják a kor elvárásainak megfelelő, modern műszaki eszközök. Ez utóbbiak immár egy korszerű, új értékrendet képviselnek.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Kovács Péterhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1245A műholdas földmegfigyelés történelmi és technikai háttere2024-08-08T10:31:39+02:00István BozsóVegvri.Zsolt@uni-nke.hu<p>A műholdas földmegfigyelés olyan távérzékelési technika, amely rendkívül jó felbontással képes bolygónk felszínének térképezését elvégezni, illetve a felszínen bekövetkezett változásokat nyomon követni. A műholdas felvételek elkészítése, feldolgozása és elemzése mára az emberiség egyik alaptevékenységének tekinthető, amely nagy mennyiségű adatot szolgáltat polgári (alapkutatási, ipari) és katonai felderítési tevékenységek elvégzéséhez. A szerző ennek a technológiának a történelmi és technikai hátterébe kívánja bevezetni az olvasót.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Bozsó Istvánhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1241Rakétafejlesztő mérnökhallgatók a Budapesti Műszaki Egyetemen2024-08-08T10:12:22+02:00András IllyésVegvari.Zsolt@uni-nke.huBarbara MatécsiVegvari.Zsolt@uni-nke.huÁdám OláhVegvari.Zsolt@uni-nke.huKatalin PrinczVegvari.Zsolt@uni-nke.huAndrás Szilágyi-SándorVegvari.Zsolt@uni-nke.hu<p>A BME Aerospace Team egy innovatív hallgatói rakétatechnikai csapat, amelynek Aether S kutatórakétája, hazánkban elsőként jutott fel 7000 méteres magasságba. Az Aether S legnagyobb elért sebessége 750 m/s (Mach 2,2) volt, amely európai sebességi rekord a hallgatói csapatok között. Rakétájukban emberi csontszöveti sejtekkel kísérleteztek, valamint egy légkörfizikai mérés is helyet kapott az eszközükben. Jelen tudományos közlemény a BME Aerospace csapatát, az Aether S fejlesztését, felépítését, repülési teljesítményét, valamint az eszköz belső terében zajlott tudományos kísérleteket mutatja be, ismeretterjesztő szándékkal.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Illyés András, Matécsi Barbara, Oláh Ádám, Princz Katalin, Szilágyi-Sándor Andráshttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1238UBIM, az orosz skorpió2024-08-08T09:53:59+02:00Zoltán KovácsKovacs.Zoltan@uni-nke.hu<p>A többrendeltetésű műszaki munkagépek egyre több haderőben jelennek meg. Az Orosz Föderáció Fegyveres Erőinél is megkezdték a legújabb ilyen funkciójú munkagép rendszerbe állítását. Mivel a páncélozott eszköz többféle műszaki szakfeladatot is képes végrehajtani, ezért a jövőben több, már üzemeltetett műszaki géptípust is kivált majd. Az új eszköz a „Skorpió” becenevet kapta.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Dr. Kovács Zoltánhttps://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/HT/article/view/1236A passzív drónvédelem hatékonysága páncélozott harcjárműveken2024-08-08T09:39:25+02:00István OcskayVegvari.Zsolt@uni-nke.hu<p>Az elmúlt időszak konfliktusai is megmutatták, mennyire sebezhetők a páncélozott harcjárművek az egyszerű, akár házi készítésű drónok hordozta kumulatív lövedékek ellen. Tanulmányomban szeretném feleleveníteni a kumulatív töltetű páncéltörő eszközök<br>elleni védekezés lehetőségeit, és kitérni a modem hadviselés során megjelent drónok elleni passzív védekezés egyik – ha nem is annyira hatékony, mint elsőre tűnik – lehetőségére.</p>2024-08-26T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Ocskay István