Humán operátorok tevékenységének modellezése zárt irányítási rendszerekben

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.23713/HT.58.1.01

Kulcsszavak:

humán operátor, zárt folyamatirányítási modellek, matematikai modellezés, számítógépes rendszervizsgálat, minőségvizsgálat

Absztrakt

A nem teljesen automatizált irányítási rendszerek egyik fontos jellemzője – és egyben a központi eleme is – az „ember–gép” kapcsolat. A kézi, vagy a félautomatikus (folyamat)irányítási rendszerekben a jelenben megszerzett információ, a múltbéli tapasztalatok és a korábban megtanult szabályrendszer alapján az ember dönt, és beavatkozik az egyes folyamatokba. Ily módon, a félautomatikus, zárt, értéktartó, vagy értékkövető irányítási rendszerek tervezése és vizsgálata során elengedhetetlen az ember, az operátor viselkedésének ismerete.

Hivatkozások

McRuer, D. T., Krendel, E. S. Dynamic Response of Human Operators, WADC Technical Report, 56–524., 1957. https://doi.org/10.21236/AD0110693 (Letöltve: 2023. 09. 15.)

Ward, J. R. The Dynamics of a Human Operator in a Control System – A Study Based on the Hypothesis of Intermittency. PhD Dissertation, University of Sydney, Australia, 1958.

McRuer, D. T., Krendel, E. S. The Human Operator as a Servo System Element. Journal of the Franklin Institute, Vol. 267, Issue 5, pp. 381–403., 1959. https://doi.org/10.1016/0016-0032(59)90091-2 (Letöltve: 2023. 09. 15.)

McRuer, D. T., Graham, G., Krendel, E., Reisener, W. Human Pilot Dynamics in Compensatory Systems. US Government Report, AFFDL-TR-65-15, 1965. https://doi.org/10.1109/THFE.1965.6591261 (Letöltve: 2023. 09. 15.)

Bekey, G. A. The Human Operator in Control Systems. University of Southern California, USCEE Report 359, 1969.

McRuer, D. T., Krendel, E. S. Mathematical Models of Human Pilot Behavior. NATO AGARD-AG-188, 1974.

Aslanyan, A. E. Aircraft Automatic Flight Control Systems, Part I. Kiev Military Aviation Technical Academy, Kiev, Ukraine, 1984.

McRuer, D. T., Clement, W. F., Thompson, P. M., Magdaleno, R. E. Minimum Flying Qualities, Volume II, Pilot Modeling for Flying Qualities Applications. Technical Report WRDC-TR-89-3125, 1990.

McLean, D. Automatic Flight Control Systems. Prentice Hall International (UK) Ltd., 1990.

MIL-HDBK-1797A, Notice3, Flying Qualities of Piloted Aircraft, USA MoD, Interface Standard, p. 849., 2004.

Wael, A., Omar, A., Satam, I. A. Developing Google Areal Images Using Flying Robot with Specified Path. LAP Lambert Academic Publishing House, Saarbrücken, Germany, ISBN 3-6597-7081-7, 2015.

Wael, A., Omar, A., Satam, I. A. Effect of Path Planning on Flying Measured Characteristics for Quadcopter Using APM2.6 Controller. International Journal of Engineering Trends and Technology, Vol. 23, Issue 7, pp. 329–334., 2015. https://doi.org/10.14445/22315381/IJETT-V23P262 (Letöltve: 2023. 09. 15.)

Szabolcsi, R. UAV/UAS rendszerek koncepcionális és előzetes tervezése, vizsgálata. Óbudai Egyetem, ISBN 978-963-449-169-9, p. 282., 2019.

Szabolcsi, R. Pilóta nélküli légijárművek automatikus repülésszabályozó rendszerei. Óbudai Egyetem, ISBN 978-963-449-168-2, p. 640., 2020.

Szabolcsi, R. Humán operátorok tevékenységének matematikai modellezése. Haditechnika, LVII. évf. 2023/6., pp. 2–9. https://doi.org/10.23713/HT.57.6.01

Megjelent

2024-06-22

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok